Słuchaj
Mateusz Ptaszyński, Marcin Sońta
Michał Korościel
Damian Michałowski, Ewelina Pacyna
Marcin Łukasik
Redakcja Radia ZET
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

Facebook kończy 15 lat. Z okazji urodzin przypominamy, jak to się zaczęło. Zobaczcie archiwalne zdjęcia [GALERIA;WIDEO]

05.02.2019 16:23
xxx zet

Choć dziś o Facebooku częściej słyszymy w kontekście potajemnego handlu prywatnymi danymi użytkowników, czy "plagi social mediów", zaburzającej międzyludzkie relacje, nie zawsze tak było. Zanim jeszcze usłyszeliśmy o aferze Cambridge Analytica, a modne stało się usuwanie konta na platformie, Facebook był prawdziwą rewolucją w świecie internetu. Nadal zresztą jest! Przypomnijcie sobie, jak kiedyś wyglądała najpopularniejsza platforma społecznościowa na świecie. Sami zrozumiecie, jak długą drogę musiał przejść gigant.

Facebook kończy 15 lat. Z okazji urodzin przypominamy, jak to się zaczęło. Zobaczcie archiwalne zdjęcia [GALERIA;WIDEO] fot. YouTube

15 urodziny Facebooka

Z okazji 15 urodzin najpopularniejszej platformy społecznościowej na świecie w mediach pojawiają się głównie sążniste raporty dotyczące nieuczciwych praktyk potajemnego handlu naszymi danymi oraz ponure prognozy upadku imperium Marka Zuckerberga. Jednak jeszcze w 2004 roku, zanim zaczęliśmy zastanawiać się nad rzekomo zbawiennym wpływem usunięcia konta na Facebooku na psychikę, platforma jawiła się jako nowatorskie narzędzie do nawiązywania kontaktów. Choć więc dziś do Facebooka można mieć wiele pretensji (niestety w przeważającej części całkiem słusznych), warto pamiętać o sposobie, w jakim zmienił sieć, branżę reklamową, media i co tu dużo mówić, nas wszystkich. Dlatego my na 15 urodziny giganta przygotowaliśmy dla was małą podróż w czasie. Zobaczcie, jak strona wyglądała na samym początku historii Facebooka w czasach, gdzie pewien młody student Harvarda uznał, że od tradycyjnej ścieżki edukacji woli coś zupełnie innego. Poniżej polecamy pierwszy w karierze CEO Facebooka wywiad. Pewności siebie to mu akurat nigdy nie brakowało...

Facebook: 2005 rok

Przypominamy, że Facebook nie był wtedy jeszcze ogólnodostępnym narzędziem. Korzystać z niego mogli wyłącznie studenci wybranych, amerykańskich uczelni. Nie pozbyto się też jeszcze przedrostka "the" przed nazwą giganta. Patrząc z perspektywy czasu, całe szczęście, że ktoś jednak na to wpadł.

Facebook w 2005 roku fot. Wayback Machine

Choć Zuckerberg powoli zaczynał rozumieć potencjał drzemiący w jego projekcie, pomysł na to, jak go wykorzystać dopiero powoli się klarował. Jeśli nie lekko niepokojące "podglądanie" statusu związku co atrakcyjniejszych studentek, to co? Dla nowych użytkowników przygotowano nawet króciutką instrukcję.

facebook20051 fot. Wayback Machine/ Facebook w 2005 roku

Facebook: 2006 rok

Zaledwie rok później zasięg Facebooka zaczął obejmować naprawdę wiele uczelni, wciąż wzbogacając się o kolejne. Dynamiczny rozwój wymagał nowych ścieżek finansowania, siedziby i możliwości sprzętowych. Pamiętacie wspominki na temat "piwnego ping-ponga", w jaki pogrywał Zuckerberg z grupą młodych programistów w wynajętej willi w Palo Alto? To właśnie ten okres w historii platformy.

facebook2006 fot. Wayback Machine/ Facebook w 2006 roku

A tak wyglądał wtedy profil samego jej założyciela. O poważnym biznesmenie, zeznającym w Kongresie nie było jeszcze wtedy mowy. Młody Zuck gustował za to w słynnych klapkach a o sobie miał do powiedzenia tyle: "Tworzę rzeczy, które usprawniają przepływ informacji pomiędzy ludźmi".

facebook2006

Facebook: 2008 rok 

Historia giganta wciąż nabiera tempa. Zuckerberg powoli uczy się, jak stać się prawdziwym CEO swojej firmy, bez konieczności nachalnego podpisywania się w jej stopce. Jest już jasne, że Facebook przyda się nie tylko studentom, a hasło "sieć społecznościowa" elektryzuje użytkowników sieci.

facebok2008

Tak wyglądały ówczesne profile, które możecie jeszcze pamiętać - my przyznajemy, że konto na Facebooku założyliśmy dopiero w 2009 roku, kiedy to platforma błyskawicznie nabierała na popularności w Polsce.

facebook2008

Za to NewsFeed w 2008 roku nijak nie równał się z tym współczesnym. Kto teraz oburzy się na ilość reklam i niechronologiczny feed niech rzuci okiem, czego dowiedziałby się w ciągu pół godzinnej sesji "scrollowania" z tablicy Facebooka w 2008 roku. Przy tych ilościach informacji, jakie przyswajamy codziennie, to by zwyczajnie nie zdało egzaminu.

facebook_news_feed_2008

Facebook: 2013 rok

To ważny rok dla wyglądu Facebooka. Design NewsFeedu, jaki znamy dzisiaj, zaczął rodzić się w 2013 roku, kiedy ogłoszono pierwszą tak dużą zmianę w wyglądzie platformy. Choć kosztowało to wiele pracy, pojawił się nieodzowny już dziś pasek boczny, a portal stał się mniej chaotyczny, za to o wiele estetyczniejszy.

fb2013

Facebook: 2016 rok

Zapowiedź kierunku, w którym od 2016 roku Facebook idzie całkiem konsekwentnie. "Chcemy, aby NewsFeed stał się dla użytkowników pierwszym źródłem informacji" - zapowiadał Zuckerberg, niejako tłumacząc, czemu platforma coraz bardziej przypomina spersonalizowany agregator treści od wybranych mediów i znajomych. Z miejsca, w którym sprawdzaliśmy, kto ze znajomych i co jadł na śniadanie, lub gdzie był na wakacjach, Facebook stał się m.in. narzędziem pracy, promocji własnej twórczości czy poszukiwania inspiracji. A że podobnie działają apki newsowe? Nie ma tam niestety miejsca na małe, niezależne redakcje, nierzadko mające dziś w ofercie równie ciekawe materiały, co duże wydawnictwa. Nam Facebook jednak się nadal przydaje. 

fb2016

Co nie zmienia faktu, że 2016 rok był dla Facebooka nie tylko momentem ważnej zmiany w sposobie działania ich algorytmów, ale i niestety tym, kiedy potajemnie zaczęto zbierać prywatne dane użytkowników, częściowo nawet bez ich wyraźnej zgody. Kto np. zabezpieczył swoje konto numerem telefonu, ten dziś raczej nie jest z tego powodu szczególnie zadowolony. Pogoń na potrzebami użytkowników, aby podsunąć im jak najlepiej dopasowane do ich gustów treści zamienił się w coraz bardziej morderczy wyścig reklamodawców i wydawców o zdobycie jak największej ilości informacji. Niestety, bez względu na koszty, o czym przekonaliśmy się podczas rozgrywającej się w 2018 roku afery Cambridge Analytica. Choć więc nadal czasem zdarza nam się tęsknić za "fejsem" z dawnych lat, kiedy jeszcze wszystko nie kręciło się wokół menedżera reklam, czy statystyk odsłon rozumiemy, że to właśnie obecne lata mogą być decydujące dla przyszłości platformy, z której już od lat szkolnych korzystamy przecież praktycznie codziennie.

RadioZET.pl/AG

Oceń