Kadr idealny? To możliwe – mamy na to sposób! [PORADNIK]

10.08.2018 14:20

Jak kadrować, aby twoje zdjęcia były lepsze? Jest na to kilka sposobów! Liczy się nie tylko dobre światło i aparat – najważniejsza jest kompozycja.

Kadr idealny? To możliwe – mamy na to sposób! [PORADNIK] fot. Anton Gorlin Photography

Jak kadrować, aby zdjęcia wychodziły lepsze?

Jaki jest sekret udanego zdjęcia? Liczy się nie tylko dobre światło i sprzyjające okoliczności. Profesjonalni fotografowie podkreślają, jak ważną rolę w uchwyceniu idealnego kadru odgrywa kompozycja. Jej zasad warto nauczyć się już teraz, nawet jeśli fotografia to tylko wasze hobby w wolnym czasie. Dzięki temu, kiedy moment będzie odpowiedni, bez problemu „wyczujecie”, z jakiej pozycji najlepiej wykonać zdjęcie. „Prawidłowa kompozycja sprawia, że obiekty na zdjęciu są lepiej wyeksponowane, a całość zachowuje odpowiednią dynamikę. Inaczej będzie to wyglądać w przypadku zdjęć w ruchu, portretów czy np. fotografii architektury. Dlatego ważne jest, aby pamiętać, co jest naszym celem – czy bardziej zależy nam na pokazaniu np. sylwetki obiektu, czy może tego, co dzieje się wokół niego” – tłumaczy zawodowy fotograf Anton Gorlin. 

1. Zastanówcie się nad kompozycją kadru

Tu według fotografa liczy się przede wszystkim ułożenie kształtów i wzorów, które chcemy uwiecznić na zdjęciu. Jeśli większość z nich jest ułożona np. pionowo, tak też trzeba ustawić aparat. Jeśli z kolei zależy nam np. na sfotografowaniu linii morza, aparat również powinniśmy ułożyć w linii poziomej. Takie wyrównanie dobrze ilustruje poniższe zdjęcie.

pionowo fot. Anton Gorlin Photography

Fotograf radzi też dobrze zastanowić się nad wypełnieniem kadru. Ważne, aby jego część nie była zbyt przesycona, podczas gdy na drugiej nic się nie dzieje. „Zaburza to odbiór całości, a o to przecież nam chodzi. Warto popróbować różnych pozycji, zbliżenia się lub oddalenia od fotografowanej linii krajobrazu. Czasem zmiana miejsca, z którego robimy zdjęcie, potrafi wiele zmienić. Możecie też np. spróbować przyłożyć aparat do oka, a następnie wyobrazić sobie to, co widzicie, jako szkic ołówkiem. Dzięki temu łatwo zorientujecie się, jeśli jakaś część fotografii jest zbyt pusta” – tłumaczy Gorlin.

wypełnienie fot. Anton Gorlin Photography

2. Wybierzcie, co jest głównym motywem na zdjęciu

Ważne jest też takie ułożenie kompozycji zdjęcia, aby przypadkowe obiekty w tle nie odciągały uwagi od głównego motywu. „Musicie zastanowić się, jaką historię chcecie opowiedzieć tym zdjęciem. Jeśli np. najważniejsza jest skała z wodospadem na pierwszym planie, nie wybierajmy takiej pozycji, w której w kadrze na drugim planie pojawia się coś równie wyrazistego. Pierwszy plan jest strategiczny, bo nadaje zdjęciu głębi. Pozostałe wzory i kształty powinny się z nim dobrze łączyć” – opowiada fotograf. Klasyczna zasada tzw. trójpodziału kadru polega na wyznaczeniu mocnych punktów na zdjęciu. To tak, jakby przeciąć pole obrazu siatką złożoną z dwóch linii pionowych i dwóch linii poziomych, tak aby uzyskać dziewięć jednakowych prostokątów. Miejsce przecięcia linii to właśnie wasze mocne punkty kadru, czyli miejsca, gdzie w pierwszej kolejności wędruje nasz wzrok.

ruleof fot. Anton Gorlin Photography

3. Pamiętajcie o zachowaniu równowagi

W kompozycji kadru niezwykle ważna jest także równowaga. Dotyczy to zarówno samego ułożenia obiektów na zdjęciu, jak i zachowania na nich wrażenia przestrzeni i eliminacji zbędnych elementów. Dobrym przykładem jest np. poniższe zdjęcie brzegu morza podczas sztormu. 

sztorm fot. Anton Gorlin Photography

„Na pierwszym kadrze uwagę od szalejącego sztormu odwraca zbyt duża ilość piasku. Na drugim, po jego wyeliminowaniu zostało lepiej wyeksponowane to, co wybrałem na główny motyw zdjęcia” – wyjaśnia Gorlin. Równie istotne jest wrażenie przestrzeni na zdjęciu, szczególnie jeśli przedstawia ono również ludzi.

przestrzeń fot. Anton Gorlin Photography

„Na pierwszym kadrze klif staje się zbyt dominujący przez to, że sięga praktycznie krawędzi fotografii. Blokuje to ruch uchwyconych na zdjęciu postaci, pozbawiając go naturalnej dynamiki. Inne ułożenie kadru dało dużo bardziej zadowalające efekty” – dodaje Anton. Balans obiekty powinny też zachowywać wobec siebie – poniżej znajdziecie krótką ściągawkę, jak powinno wyglądać ich prawidłowe ułożenie.

kompozycja równowaga fot. Anton Gorlin Photography

4. Geometryczne wzory w kompozycji

Próbując uchwycić idealny kadr, warto też spojrzeć na uwieczniane przez siebie kształty w kategorii figur geometrycznych. Mogą być nimi np. trójkąty.

trójkąty fot. Anton Gorlin Photography

„Przekątne i trójkąty dodają dynamiki i napięcia kompozycji. Nasze oczy są już przyzwyczajone do kątów przyległych oraz wierzchołkowych. Ziemia jest horyzontalna, a ściany są pionowe, tak widzimy świat przez cały czas. Prostokąt jest najczęściej używanym kształtem na świecie. Dlatego, gdy widzimy przekątną, odczuwamy pewne napięcie, tak jakbyśmy chcieli go ustabilizować, aby zapobiec upadkowi” – dodaje fotograf. Jeśli z kolei zależy nam na bardziej statycznej kompozycji, warto ułożyć ją pod kątem linii poziomych lub najlepiej pionowych.

lasy fot. Anton Gorlin Photography

5. Skupcie się na historii, jaką chcecie opowiedzieć

Zazwyczaj, kiedy ktoś ogląda nasze fotografie, stara się odtworzyć historię, jaką widzi na zdjęciu. Dlatego już na etapie komponowania kadru powinniśmy dobrze zastanowić się nad tym, co chcemy nim przekazać. „Najważniejszy jest kontekst. Bez niego wizualny sposób opowiadania historii nie miałby sensu. Jeśli go brakuje, nie mamy fotografii tylko po prostu np. migawkę z wakacji. Fajna pamiątka, ale nic poza tym. Czasem jeden mały szczegół potrafi zmienić wszystko” – jako przykład fotograf przywołuje poniższe zdjęcie.

trójpodział fot. Anton Gorlin Photography

Co jako pierwsze rzuca wam się w oczy na powyższym kadrze? A co jako drugie? Tabliczka z wymownym napisem zmienia cały wydźwięk fotografii. Bez niej prawdopodobnie uznalibyśmy to za zwykłe zdjęcie z plaży. Właśnie o to chodzi Gorlinowi. „Jeśli chcecie stać się mistrzami kompozycji, pracujcie nad własną narracją. To trochę jak z pisaniem – ma ono swoje struktury. Musisz mieć temat, kontekst i odpowiednie ułożenie poszczególnych elementów. Potraktujcie kompozycję jak własny, wizualny język” – podkreśla fotograf. 

RadioZET.pl/źródło:AntonGorlinPhotography/AG

Oceń