Obalamy lotnicze mity. 7 faktów, które zmienią twoje wyobrażenie o podróży samolotem

31.10.2018 14:14

Czemu w oknach samolotów są niewielkie dziurki? Na jak długo wystarczy maska tlenowa? Co się stanie, jeśli w samolot uderzy piorun? Wyjaśniamy wątpliwości i obalamy mity związane z podróżą samolotem. 

Samolot fot. Shutterstock

Oto 6 pytań, które podróżujący samolotem zadają najczęściej. Rozprawiamy się z mitami i wyjaśniamy. 

1. Dlaczego podczas startu i lądowanie okna muszą być odsłonięte?

Chodzi tutaj o bezpieczeństwo pasażerów. Start oraz lądowanie to najtrudniejsze manewry podczas lotu. Odsłonięte okna pomagają na bieżąco śledzić załodze to, co dzieje się poza samolotem. W razie zaobserwowania niepokojącej sytuacji, mogą dobrze zaplanować ewakuację i zadecydować, których drzwi użyć, aby wszyscy bezpiecznie wydostali się z maszyny. 

Okna w samolocie fot. Fotolia

Odsłonięte rolety w samolocie są też ważne dla obsługi naziemnej, która może z zewnątrz łatwo ocenić, co się dzieje w środku kabiny i w razie potrzeby odpowiednio zareagować. Jest jeszcze inny powód, dla którego ta procedura jest tak ważna. Jeśli podróż odbywa się w ciągu dnia, to nagłe odsłonięcie wszystkich okien na pokładzie mogłoby na kilka chwil oślepić zarówno pasażerów, jak i załogę. To z kolei opóźniłoby ewakuację, podczas której liczy się każda sekunda.

2. Czemu w oknach samolotu jest malutka dziurka?

Okazuje się, że ta maleńka dziurka w dole szyby pełni ważną funkcję związaną z bezpieczeństwem. Okno w samolocie składa się z trzech warstw, ale tylko w środkowej jest otwór, który pomaga wyrównać ciśnienie pomiędzy dwiema zewnętrznymi szybami. Jeśli otworu by nie było, każdy nagły wzrost ciśnienia na zewnątrz samolotu mógłby spowodować, że szyba pęknie. Dziurka ma zatem regulować ciśnienie między zewnętrzną a wewnętrzną szybą i tym samym zabezpieczać przed jej uszkodzeniem.

Dziurka w oknie samolotu fot. Shutterstock

3. Czy trzeba się bać uderzenia pioruna w samolot?

Statystycznie każdego roku przynajmniej raz każdy samolot pasażerski jest trafiany piorunem. Zjawisko to nie zagraża jednak bezpieczeństwu pasażerów i nie powoduje większych szkód, gdyż maszyny pokryte są specjalną powłoką, która rozprasza energię i nie pozwala jej dostać się do środka. Najczęściej piorun uderza w dziób samolotu, z którego dobrze przewodzące obwody przenoszą energię do wspomnianej powłoki.

Zdarza się, że piorun zostawi po sobie ślad w postaci dziurki w zewnętrznej powłoce. Przed każdym odlotem samolot jest jednak dokładnie sprawdzany, a wszelkie uszkodzenia - naprawiane.

4. Na jak długo wystarczy maska tlenowa? 

Okazuje, że powietrze w maskach umieszczonych nad siedzeniami w samolocie wystarczy zaledwie na 15 minut. Na szczęście jest to wystarczająco długo, aby pilot sprowadził samolot na wysokość umożliwiającą normalne oddychanie.

5. Można otworzyć drzwi samolotu podczas lotu?

Historie o pasażerach próbujących wydostać się z samolotu przed wylądowaniem są prawdziwe. Nie trzeba się ich jednak obawiać - otwarcie drzwi w trakcie lotu, gdy kabina znajduje się pod ciśnieniem, jest fizycznie niemożliwe. 

Samolot fot. Shuterstock

Drzwi posiadają specjalne zabezpieczenia. Wyjścia ewakuacyjne samolotu są zaprojektowane tak, że otwierają się przez pociągnięcie ich do środka. Nacisk wywierany przez różnicę ciśnień podczas lotu powoduje "wypychanie" drzwi na zewnątrz, przez co ich otwarcie na wysokości przelotowej jest niemożliwe.

6. Jeśli jeden silnik ulegnie awarii, samolot może lecieć tylko na drugim?

Jak w każdej maszynie - może zawieść również silnik. Jednak współczesne samoloty są tak skonstruowane i przechodzą wiele testów, aby zminimalizować ryzyko katastrofy. W związku z tym awaria jednego silnika nie powinna być powodem do paniki, gdyż samolot jest w stanie lecieć tylko z jednym sprawnym.

Lot samolotem fot. Shutterstock

7.  Samoloty zrzucają na ziemię ścieki z toalet?

Choć wydaje się to absurdalne, wiele osób w to wierzy. Federalna Administracja Lotnictwa, odpowiedzialna za nadzór lotniczy na terenie USA, wydała oficjalne oświadczenie dementujące tego typu plotki. W informacji wyjaśniono, że ścieki są w samolocie przechowywane w specjalnym zbiorniku, który opróżniany jest dopiero po wylądowaniu. Wyrzucanie tego typu odpadów w trakcie lotu nie jest nawet możliwe.

Źródło: gazeta.pl

___

RadioZET.pl/NC

Oceń