Słuchaj
Robert Karpowicz, Marcin Sońta , Aga Kołodziejska
Michał Korościel
Damian Michałowski, Ewelina Pacyna
Mateusz Ptaszyński
Hubert Radzikowski
Redakcja Radia ZET
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

Ryanair wycofuje się z Polski. Pracownicy muszą przejść na samozatrudnienie

01.10.2018 10:21

Spółka Ryanair DAC poinformowała, że od 1 stycznia 2019 roku wycofuje się z Polski. Taniego przewoźnika zastąpi spółka Warsaw Aviation, a pracownicy będą musieli przejść na samozatrudnienie - podaje Rynek Lotniczy.

Ryanair wycofuje się z Polski. Pracownicy muszą przejść na samozatrudnienie fot. Pixabay

O planach spółki pracownicy Ranair zostali poinformowani w połowie września. Przewoźnika zastąpi zarejestrowana w Polsce spółka Warsaw Aviation. Pracownicy, którzy do tej pory byli zatrudniani w oparciu o irlandzkie prawo pracy, zostaną zmuszeni do założenia własnych działalności gospodarczych w Polsce. Oznacza to dla nich m.in. pozbawienie ochrony socjalnej czy radykalne zmniejszenie świadczeń emerytalnych.

Dla Ryanaira to duża oszczędność. Pracownicy jednak stracą – przerzucone na nich zostaną koszty prowadzenia działalności. – Wyliczyliśmy, że aby nadal mieć świadczenia emerytalne na poziomie tych, oferowanych nam w Irlandii, musielibyśmy płacić ZUS-owi w Polsce miesięcznie 5 tys. zł – mówi naszemu portalowi Justyna Boczkur, przewodnicząca związku zawodowego CWR Poland.

"Jesteśmy dla Ryanaira krajem drugorzędnym"

Na zaakceptowanie nowych warunków Ryanair dał swoim pracownikom czas do 30 września.
– Już teraz zarabiamy 40% mniej niż nasi koledzy z zagranicy, pracujący na tych samych połączeniach. Widać wyraźnie, że jesteśmy dla Ryanaira krajem drugorzędnym i polem doświadczalnym – dodaje Justyna Boczkur.

Znacząca różnica w zarobkach ma wynikać z tego, że gdy w 2012 roku Ryanair zakładał swoją bazę we Wrocławiu, wyliczono, że koszty życia są w Polsce zdecydowanie niższe niż za granicą. To właśnie wtedy zadecydowano o wysokości wynagrodzenia.

Co stanie się z tymi osobami, które nie zgodzą się na warunki zaproponowane przez spółkę? – Zadaliśmy to pytanie Ryanairowi. Władze odpowiedziały, że otrzymamy „listę z propozycjami”. Jakimi propozycjami? Tego nie wiadomo – podsumowuje Boczkur, cytowana w Rynku Lotniczym.

Przeczytaj także: Wizzair i Ryanair zapłacą wysokie kary. Wszystko przez niewłaściwe traktowanie pasażerów

Ryanair Sun zamiast Ryanaira

W rzeczywistości przewoźnik nigdzie się z Polski nie rusza, a zmiany są w dużej mierze formalne. Przede wszystkim ze spółki Ryanair samoloty wykonujące operacje w Polsce będą przerejestrowane do Ryanair Sun, założonej w Polsce firmy czarterowej. Jak tłumaczył Michał Kaczmarzyk, prezes czarterowej spółki Ryanair Sun, przewoźnik działa już na tak dużą skalę, że wygodniejsze będzie zarządzanie polskimi operacjami z Polski, a nie z Irlandii.

Zmiany dotyczą jednak także pracowników. Okazuje się, że kierownictwo Ryanaira zaproponowało nowe kontrakty, które już od października mają zastąpić umowy o pracę. Mają być one zawierane między Warsaw Aviation, spółką córką Ryanair Sun, a stewardesami i stewardami, po tym jak założą oni własną jednoosobową działalność gospodarczą. Nie będą już jak dotychczas pracownikami Ryanaira, ale jego kontrahentami.

Okazuje się, że taką formę zatrudnienia od kilku lat stosuje LOT wobec nowego personelu pokładowego i pilotów.

Praca na gorszych warunkach

Jak podała "Gazeta Wyborcza", przy przejściu na własną działalność gospodarczą pracownicy stracą płatne urlopy (teraz mają płatne 20 dni wolnego) i chorobowe. Nie będą też przysługiwały urlopy macierzyńskie czy tacierzyńskie. Kontrakt może też być natychmiast rozwiązany w razie długotrwałej choroby pracownika.

Ryanair nie ukrywa, że warunki pracy czy szacunek do pracownika są jednymi z ostatnich priorytetów firmy.
– Studentom wbija się do głowy, że pracownicy to najważniejsze aktywa. Gówno prawda. Pracownicy to nasz największy koszt. Leniwych durniów należałoby wywalić – powiedział kiedyś Michael O'Leary, szef irlandzkich linii.

Przeczytaj także: Michael O'Leary pożegna się z Ryanairem? Zaskakujące wyznanie prezesa irlandzkich linii

Źródło: Rynek Lotniczy, Gazeta Wyborcza

___

RadioZET.pl/NC

Oceń