Słuchaj
Robert Karpowicz, Marcin Sońta , Aga Kołodziejska
Michał Korościel
Damian Michałowski, Ewelina Pacyna
Mateusz Ptaszyński
Hubert Radzikowski
Redakcja Radia ZET
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

Większe odszkodowania za opóźniony lot. Dobra zmiana w prawie pasażerów

23.08.2019 11:08

"Można uzyskać dodatkowe odszkodowania za opóźniony lot" - podaje portal Prawo.pl. Najnowszy wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej ułatwia egzekwowanie przez poszkodowanych pasażerów należnych im praw. Można dochodzić zwrotu m.in. kosztów podróży, utraconych rezerwacji, noclegu czy wyżywienia.

Samolot fot. Pixabay

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE), w odpowiedzi na pytanie sądu rumuńskiego, rozstrzygnął właśnie, jak należy rozumieć kwestię dalszego odszkodowania. Chodzi o rzeczywiście poniesione przez pasażera koszty w efekcie odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lub opóźnienia lotu.

Dodatkowe odszkodowanie dla pasażerów samolotu

W efekcie wyżej wymienionego rozstrzygnięcia można uzyskać dodatkowe odszkodowanie za opóźniony lot. Przy czym ciężar udowodnienia tego, iż zmiana planu podróży została dokonana na najwcześniejszy możliwy termin, spoczywa na obsługującym lot przewoźniku lotniczym.

Zgodnie z wyrokiem Trybunału, dalszym odszkodowaniem może być jakakolwiek strata finansowa, którą możemy połączyć związkiem przyczynowym związanym z niewłaściwym wykonaniem umowy przewozu. W każdym przypadku rozmiar szkód musi być jednak oceniany indywidualnie. "To poszkodowany pasażer wskazuje straty, jakie poniósł i za które domaga się odszkodowania" - podaje portal Prawo.pl

"

– Należy pamiętać, by koszty te były racjonalne - zaznacza Krzysztof Burzyński, dyrektor działu prawnego w firmie AirCashBack, która w imieniu pasażerów od lat dochodzi odszkodowań od przewoźników za opóźnione loty. – Można dochodzić kosztów podróży, utraconych rezerwacji związanych z podróżą, noclegu czy wyżywienia, natomiast takimi kosztami nie jest na przykład wypity w hotelowym barze alkohol – wyjaśnia prawnik. "

O wysokości rekompensaty decydują sądy

O kwotach odszkodowania dla pasażerów decydują sądy, ponieważ wielu przewoźników kwestionuje roszczenia poszkodowanych podróżnych i odmawia im wypłaty rekompensaty. Wtedy jedyną drogą jest postępowanie cywilne. Takie spory często są rozstrzygane na korzyść pasażerów, jednak sprawy sądowe są kosztowne i z reguły trwają co najmniej rok. Linie lotnicze bardzo często liczą właśnie na to, że pasażerów zniechęci  czasochłonna procedura formalna.

- Pasażerowie często odpuszczają sobie możliwości uzyskania odszkodowania, bo nie wiedzą, w jaki sposób tego typu sprawę załatwić. To błąd, nasze doświadczenie wskazuje, że odpowiednie udokumentowanie sprawy daje ogromne szanse na wygraną – ocenia Krzysztof Burzyński.

Każdy przewoźnik musi wypłacić pasażerom odszkodowanie za fakt kilkugodzinnego opóźnienia bądź odwołania lotu. Kwota rekompensaty uzależniona jest od trasy i wynosi odpowiednio 250, 400 lub 600 Euro. Okazuje się jednak, zgodnie z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (jak powyżej), można ubiegać się też o dalsze odszkodowanie. 

___

RadioZET.pl/PAP, Prawo.pl/NC

Oceń