Zamknij

Atak hakerów na linię easyJet. Wykradli dane 9 mln klientów

Nina Czochara
20.05.2020 10:11
Samolot
fot. Pixabay

Linia easyJet padła ofiarą cyberataku. Hakerzy wykradli informacje na temat adresów e-mail i szczegółów podróży około 9 milionów pasażerów oraz dane z kart kredytowych ponad 2 tysięcy klientów. Za atakiem mogą stać chińscy hakerzy - podaje Reuters.

Do włamania na serwery brytyjskiej linii easyJet doszło pod koniec stycznia, ale przewoźnik poinformował o nim dopiero w ostatnich dniach. Jak powiedziała rzeczniczka firmy, linia współpracuje z brytyjskim biurem komisarza ds. informacji, by ocenić szkody wyrządzone przez hakerów.

EasyJet: wyciekły dane milionów klientów

Według zarządu spółki easyJet "był celem ataku z bardzo zaawansowanego źródła". W efekcie cyberataku przestępcy uzyskali dostęp do adresów e-mail oraz danych na temat podróży około 9 mln osób. Firma zaznaczyła, że według jej ustaleń przestępcy nie uzyskali dostępu do danych paszportowych pasażerów.

Wykradziono jednak informacje o kartach kredytowych 2208 klientów easyJet.

Jak podał zarząd, osoby, których dane padły ofiarą hakerów, zostaną poinformowane przez easyJet w ciągu najbliższych dni. Jednocześnie linie ostrzegają klientów, by z ostrożnością traktowali próby kontaktu ze strony osób podających się za przedstawicieli easyJet.

Chińscy hakerzy podejrzani o cyberatak

Według agencji głównym podejrzanym jest grupa chińskich hakerów, którym przypisuje się także ataki na inne linie lotnicze. Śledztwo prowadzą brytyjskie Narodowe Centrum Cyberbezpieczeństwa (NCSC) oraz Biuro Komisarza ds. Informacji (ICO).

Zdaniem cytowanych przez Reuters ekspertów i źródeł, rodzaj danych zdobytych przez hakerów może wskazywać na ich powiązanie z chińskimi służbami. Również w przypadku poprzednich ataków celem zdawały się szczegóły podróży poszczególnych klientów linii lotniczych, a nie korzyści finansowe. Ambasada Chin w Londynie nie odniosła się do informacji agencji.

EasyJet może czekać pokaźna kara finansowa. Kiedy w 2018 hakerzy wykradli dane z kart kredytowych setek tysięcy klientów British Airways, firma ta została ukarana przez ICO grzywną 183 mln funtów.

- Ludzie mają prawo oczekiwać, że organizacje będą obchodzić się z ich danymi bezpiecznie i odpowiedzialnie. Jeśli tak się nie dzieje, wszczynamy śledztwo i podejmujemy zdecydowane działania, jeśli sytuacja tego wymaga - oświadczyło Biuro Komisarza ds. Informacji.

ZOBACZ TAKŻE:

• Ryanair musi zapłacić 2 mln kary. Samolot wylądował 200 km od lotniska docelowego

• Czego nie można robić na lotnisku? 10 rzeczy, za które grozi kara

Źródło: PAP

___

RadioZET.pl/NC