Zamknij

Koniec tanich lotów w Belgii? Kraj wprowadza podatek lotniczy na rejsy poniżej 500 km

19.10.2021 11:02
Pokład samolotu
fot. Shutterstock

Rząd Belgii chce wprowadzić nowy podatek lotniczy na rejsach krótkodystansowych. Celem wprowadzenia takich zmian jest zachęcenie ludzi do korzystania z alternatywnych środków transportu, a tym samym obniżenia poziomu emisji dwutlenku węgla. Dla pasażerów oznacza to wyższe ceny biletów lotniczych. 

Belgia jest kolejnym krajem UE, który zachęcić mieszkańców i turystów do wyboru innych niż rejs samolotem sposobów podróżowania. W kwietniu tego roku Francja zaproponowała wprowadzenie  zakazu lotów na trasach krajowych, które można pokonać pociągiem w czasie krótszym niż 2,5 godziny. Z kolei Szwajcaria i Niemcy rozważają wprowadzenie ceny minimalnej biletu lotniczego. Tego typu zmiany mają być częścią ustawy klimatycznej, której celem jest zmniejszenie emisji dwutlenku węgla.

Belgia. Podatek lotniczy dla rejsów poniżej 500 km

Jak informuje Rynek Lotniczy, władze Belgii chcą wprowadzić podatek lotniczy na najkrótsze połączenia lotnicze. Chodzi o trasy, których odległość wynosi mniej niż 500 kilometrów. Pasażerowie, chcąc skorzystać z takich krótkodystansowych rejsów, będą musieli dopłacić do biletu lotniczego od 4 do 6 euro (od 18 do 27 złotych). 

Według szacunków belgijskich władz nowy podatek lotniczy ma przynieść wpływy do budżetu kraju w wysokości nawet 30 mln euro rocznie. Wiele jednak zależy od tego, czy podróżni faktycznie zmienią swoje preferencje.

Które trasy zostaną objęte nowym podatkiem? Chodzi o loty z głównego lotniska w Brukseli (w Zaventem) do Londynu, Amsterdamu, Paryża, Strasbourga we Francji, Frankfurtu, Stuttgartu, Hamburga, Zurychu i Bazylei. 

Według Europejskiej Organizacji ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (Eurocontrol) poziom emisji dwutlenku węgla spadł średnio o 56 procent we wszystkich państwach członkowskich UE w porównaniu do września 2019 roku. Jest to oczywiście związane ze wstrzymanymi lotami i licznymi restrykcjami, które od marca 2020 roku regularnie wprowadzono w ramach walki z pandemią Covid-19.

Najlepsze wyniki, jeśli chodzi o spadek emisji CO2, odnotowano w Finlandii (-74,7 proc.), następnie w Szwecji (-73,3 proc.) oraz Wielkiej Brytanii (-71,1 proc.). W przypadku Belgii spadek ten wyniósł zaledwie 20 procent. Właśnie dlatego Bruksela chce opodatkować loty krótkodystansowe z ich kraju i zachęcać do korzystania z innych środków transportu. 

Źródło: aviation24.be, Rynek Lotniczy, Fly4free