Zamknij

Koronawirus: czy można zrezygnować z wykupionej wycieczki? UOKiK o prawach pasażera

Nina Czochara
03.03.2020 11:49
Pasażerowie na lotnisku
fot. Shutterstock

W związku z wykryciem przypadków zarażenia wirusem nCoV-2019 w Europie wiele osób chce odwołać zaplanowaną podróż. Czy możemy zrezygnować z wykupionej w biurze podróży wycieczki z powodu epidemii koronawirusa? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wyjaśnia, jakie prawa w takiej sytuacji mają pasażerowie. 

Z powodu epidemii koronawirusa i związanymi tym obawami podróżnych UOKiK przygotował informacje o prawach konsumentów i obowiązkach przedsiębiorców w takich przypadkach. 

NFZ uruchomił całodobową infolinię (800 190 590) udzielającą informacji o postępowaniu w sytuacji podejrzenia zakażenia koronawirusem.

Koronawirus a rezygnacja z wykupionej wycieczki 

UOKiK wyjaśnia, że zgodnie z ustawą o imprezach turystycznych podróżny może bezpłatnie odstąpić od umowy w sprawie udziału w wycieczce lub wczasach w przypadku wystąpienia nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności, które mają znaczący wpływ na realizację imprezy turystycznej lub przewóz podróżnych do miejsca docelowego. Konsument rezygnując z wycieczki, może żądać wyłącznie zwrotu dokonanych wpłat i nie może ubiegać się o dodatkowe zadośćuczynienie czy odszkodowanie.

"W przypadku każdego wniosku o odstąpienie od umowy biuro podróży musi sprawdzić, czy zaszły przesłanki do takiego odstąpienia. Innymi słowy, czy w miejscu, do którego konsument planował lecieć, istnieje realne zagrożenie jego zdrowia. Jeżeli tak, biuro ma obowiązek uznać roszczenie podróżnego" - podkreśla, cytowany w komunikacie prezes UOKiK, Tomasz Chróstny.

W komunikacie podkreślono, że w przypadku szacowania ryzyka podróży pomocne są informacje dostarczane przez Głównego Inspektora Sanitarnego, Ministerstwo Spraw Zagranicznych czy Światową Organizację Zdrowia (WHO). Komunikaty takich instytucji mogą dla konsumenta stanowić uzasadnienie wystąpienia nagłych i nieprzewidzianych okoliczności, w tym związanych z zagrożeniem zdrowotnym w kraju podróży. 

Zobacz także

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dodaje, że w przypadku wątpliwości dotyczących indywidualnych umów z biurami podróży korzystać "z darmowej pomocy prawnej świadczonej przez miejskich i powiatowych rzeczników konsumenta".

Tomasz Chróstny porusza również kwestię zakupionych biletów lotniczych. Wyjaśnia, że przy zakupie biletów nie ma szczególnych przepisów w zakresie możliwości odstąpienia w przypadku "nadzwyczajnych okoliczności". Do czasu wykonania usługi można – co do zasady – dokonać zmiany terminu lotu lub nawet zwrócić bilet lotniczy. Jednocześnie linia może zastrzec, że pasażer ponosi konsekwencje finansowe takich zmian.

"Kwestia zwrotu biletów lotniczych nie jest tak szczegółowo uregulowana, jak odstąpienia od wycieczki z biurem podróży. Nie ulega jednak wątpliwości, że linie lotnicze także powinny zachować się odpowiedzialnie i monitorować bieżącą sytuację, aby uniknąć zagrożenia dla zdrowia pasażerów" - uważa prezes UOKiK, Tomasz Chróstny.

ZOBACZ TAKŻE:

•  Wizz Air odwołuje część lotów z Polski do Włoch. Co to oznacza dla pasażerów?

•  Ryanair odwołuje loty z Polski z powodu koronawirusa. Znamy listę tras

•  GIS odradza podróże do Włoch. Ponad 2000 przypadków zakażenia koronawirusem

•  Koronawirus: interaktywna mapa zasięgu. Gdzie jest koronawirus? [Mapa zachorowań]

___

RadioZET.pl/PAP/NC