Koronawirus i odwołany lot: czy należy się odszkodowanie? Wytyczne KE

20.03.2020 09:14

Komisja Europejska opublikowała wytyczne, by zapewnić spójne i konsekwentne stosowanie praw pasażerów w Unii Europejskiej w dobie pandemii koronawirusa. W ostatnim czasie linie lotnicze musiały odwołać wiele połączeń międzynarodowych. Czego w takiej sytuacji mogą się domagać klienci linii lotniczych? Czy pasażerom przysługuje odszkodowanie za odwołany lot? 

samolot fot. pixabay

Z powodu pandemii koronawirusa rządy europejskich krajów podjęły różne działania, w tym ograniczenia podróży czy całkowicie zamknięcie granic. Tak też jest w przypadku Polski - w związku z wprowadzeniem w naszym kraju stanu zagrożenia epidemicznego i zamknięciu granic na 10 dni wstrzymane zostały wszystkie międzynarodowe loty. 

Wyjątkowa sytuacja związana z rozprzestrzenianiem się koronawirusa sprawia, że wielu pasażerów nie do końca jest pewnych swoich praw. - W świetle masowego anulowania lotów i opóźnień, z którymi zmagają się pasażerowie i przewoźnicy z powodu pandemii Covid-19, Komisja chce dać pewność prawną w zakresie stosowania praw pasażerów w UE - podkreśliła cytowana w komunikacie KE unijna komisarz ds. transportu, Adina Valean.

Koronawirus. Prawa pasażerów linii lotniczych

W oświadczeniu Komisji Europejskiej z 18 marca znajdziemy przewodnik po prawach pasażerów, których loty zostały odwołane. Linie lotnicze są zobowiązane do zaoferowania pasażerom wyboru spośród:

  • zwrotu kosztów biletu,
  • zmiany trasy na najszybsze, alternatywne połączenie,
  • zmiany trasy w późniejszym terminie dogodnym dla pasażera.

Z powodu pandemii i wstrzymanych lotów, przewoźnicy wydawali specjalne komunikaty, w których informowali klientów o zmianach i proponowali dostępne opcje. Linie proponują alternatywne formy rekompensaty, takie jak zamiana odwołanego przelotu na voucher bądź zmiana terminu podróży.

ZOBACZ WIĘCEJ: Koronawirus: linie zawieszają loty z Polski. Co z pasażerami Wizzair, Ryanair, LOT?

Jeśli pasażerowie sami zdecydują się odwołać podróż, zwrot kosztów biletu będzie zależał od jego rodzaju (czy był bezzwrotny, czy nie) oraz możliwości, jakie oferuje dany przewoźnik. Kwestia wszelkich zwrotów poniesionych kosztów zależna jest od Ogólnych Warunków Przewozu i regulaminu danej linii lotniczej. 

Koronawirus. Czy za odwołany lot należy się odszkodowanie? 

Czy w przypadku odwołania lotu z powodu koronawirusa przysługuje odszkodowanie? Tutaj swoje zastosowanie ma rozporządzenie EU 161/04, które jasno stanowi, że w przypadku zaistnienia okoliczności nadzwyczajnych klientom nie przysługuje rekompensata. 

Zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej obecne okoliczności są "nadzwyczajne" (niezależne od linii lotniczej) w związku z czym nie można powoływać się na niektóre prawa i domagać się rekompensaty. Chodzi np. o odszkodowanie za odwołany lot w terminie krótszym niż dwa tygodnie od jego daty.

W normalnych okolicznościach, jeśli lot nie doszedłby do skutku z winy przewoźnika, pasażerowie mogliby liczyć na rekompensatę pieniężną (jej wysokość, w zależności od trasy, może wynosić od 250 do 600 euro).

Unia Europejska to jedyny obszar na świecie, w którym obywatele są chronieni zbiorem praw pasażerów - bez względu na to, czy podróżują samolotem, koleją, statkiem, autobusem czy autokarem. Przewoźnicy muszą zaoferować zwrot kosztów (zwrot biletów) lub zmianę planu podróży pasażerom, których usługi zostały odwołane. 

___

RadioZET.pl/NC

Oceń