Zamknij

Koronawirus: linie lotnicze zawieszają wszystkie loty z Polski. Co z pasażerami?

Nina Czochara
14.03.2020 13:24
Ryanair
fot. Pixabay

W związku z wprowadzeniem w Polsce stanu zagrożenia epidemicznego zamknięto granice naszego kraju dla cudzoziemców. W konsekwencji wstrzymane zostają wszystkie międzynarodowe loty. Co to oznacza dla pasażerów z wykupionymi biletami? Jak można anulować lot i otrzymać zwrot kosztów? Przewoźnicy latający z polskich lotnisk - Wizz Air, Ryanair, easyJet i LOT - wystosowali pierwsze komunikaty dotyczące odwołanych lotów.

W związku z rozprzestrzenieniem się koronawirusa w Polsce premier, Mateusz Morawiecki, poinformował o zamknięciu granic naszego kraju na 10 dni z możliwością przedłużenia na kolejne 20 dni. Wprowadzono zakaz lądowania w portach lotniczych RP międzynarodowych samolotów przewożących pasażerów. W związku z tym linie lotnicze latające z polskich lotnisk musiały odwołać na ten czas wszystkie swoje loty. Co to oznacza dla wszystkich pasażerów, którzy mieli kupione bilety lotnicze? Co z klientami biur podróży? 

Ryanair: bezpłatna zmiana rezerwacji

W związku z wstrzymaniem lotów z Polski, przedstawiciele Ryanaira wydali komunikat dotyczący zniesienia opłat za zmianę rezerwacji. Irlandzka linia poinformowała, że od 13 marca aż do 31 marca 2020 włącznie pasażerowie będą mogli bezpłatnie zmienić swoje rezerwacje (dotychczasowe i te wykupione aż do 31 marca 2020). Jeśli jednak nowy, wybrany lot będzie droższy od wcześniej wykupionego, trzeba będzie dopłacić różnicę.

Warto jednak podkreślić, że bez dodatkowych opłat daty wylotów mogą zmieniać tylko pasażerowie mający wykupione rezerwacje na loty w okresie do 31 marca.

Sytuacja nie ma oczywiście zastosowania do rezerwacji na odwołane loty. Pasażerowie, których lot został całkowicie odwołany (np. do Włoch), mogą, zgodnie z ogólnymi zasadami, liczyć na zwrot pełnej ceny biletu lub wystąpić do przewoźnika o znalezienie alternatywnego lotu (bez dopłat).

ZOBACZ TAKŻE: Ryanair: jak odzyskać pieniądze za odwołany lot? [Poradnik]

Wizz Air zawiesza wszystkie loty do odwołania

Wizz Air poinformował, że w związku z wprowadzanymi restrykcjami na terenie Polski, zawiesza wszystkie loty w polskiej siatce połączeń do odwołania. Węgierski przewoźnik wydał też komunikat dla klientów z wykupionymi biletami.

„Pasażerowie z rezerwacjami, których dotyczą zawieszone loty i którzy dokonali rezerwacji bezpośrednio na stronie wizzair.com lub poprzez aplikację mobilną, będą automatycznie informowani drogą elektroniczną. 120 proc. pierwotnej wartości rezerwacji zostanie automatycznie przesłane na konto klienta Wizz Air do wykorzystania przez kolejne 24 miesiące na produkty i usługi Wizz Air” – informuje firma.

Pasażerowie mogą wybrać zwrot pieniędzy (co zajmie więcej czasu) i będą informowani w osobnej wiadomości, wysyłanej pocztą elektroniczną, o koniecznych krokach do otrzymania przelewu bankowego lub przelewu na kartę. W tym przypadku klienci mogą ubiegać się o zwrot 100 proc. pierwotnej wartości rezerwacji.

Zobacz także

EasyJet: bezpłatna zmiana daty lotu

Linia easyJet poinformowała pasażerów, że od piątku (13 marca) znosi wysokie opłaty za zmianę daty lotu. Przewoźnik zapewnia, że zmiany dotyczą wszystkich rezerwacji (także nowych) na wszystkie trasy z siatki połączeń i obowiązują do odwołania. Nie ma jednocześnie informacji o tym, na jaki maksymalny termin można przełożyć podróż. Linia informuje jednocześnie, że pasażerowie będą musieli jedynie dopłacić różnicę w cenie biletu, jeśli w nowym wybranym terminie będzie on droższy.

"W sytuacji, w której zostaliśmy zmuszeni do odwołania lotów, nasi pasażerowie otrzymali propozycję alternatywnych lotów lub pełny zwrot kosztów. A w krajach, gdzie loty zostały odwołane ze względu na decyzję władz, na przykład we Włoszech – wykonujemy "loty ratunkowe”, aby mieć pewność, że nasi pasażerowie wrócą do swoich domów" – czytamy w komunikacie.

Zobacz także

LOT: wstrzymane wszystkie loty 

LOT poinformował, że wstrzymuje wszystkie loty od 15 marca na najbliższych 10 dni.

– W związku z decyzją polskiego rządu o zawieszeniu międzynarodowych połączeń lotniczych, spowodowaną rozprzestrzenianiem się koronawirusa SARS-CoV-2, z dniem 15 marca 2020 roku wszystkie połączenia LOT-u wykonywane zarówno z Polski, jak i z Węgier zostaną wstrzymane na okres 10 dni – oświadczył LOT.

Przewoźnik udostępnił swoim klientom możliwość elastycznej rezerwacji na wszystkich trasach ze swojej siatki dla tych pasażerów, którzy kupili lub zakupią bilety do 31 marca na podróże w okresie od 6 marca do 24 kwietnia 2020. To oznacza, że mogą oni dokonać bezpłatnej zmiany daty podróży na loty do 21 grudnia 2020 z zachowaniem swojej klasy rezerwacyjnej.

Co z lotami czarterowymi biur podróży?

Większość biur podróży ogłosiło już zawieszenie realizowania wykupionych wycieczek. Takie oświadczenia wydała m.in. ITAKA (zawieszenie wycieczek do 15 kwietnia), TUI (wycieczki odwołane do 31 marca) oraz Rainbow (wszystkie loty do 24 marca włącznie zostają odwołane). Wszystkie komunikaty można znaleźć w social mediach poszczególnych biur podróży.

Ministerstwo Spraw Zagranicznych uruchomiło specjalną infolinię dotyczącą możliwości przekraczania granic. Wszyscy Polacy, którzy znajdują się za granicą lub ci, którzy mają wątpliwości, co do wprowadzonych obostrzeń mogą się kontaktować pod numerem +48 22 523 88 80.

ZOBACZ TAKŻE: