Zamknij

Loty w dobie pandemii: o czym pamiętać? 10 wskazówek dla podróżujących

13.08.2020 11:39
Mężczyzna w maseczce na lotnisku
fot. Shutterstock

W dobie koronawirusa podróże samolotem nie wyglądają tak samo, jak dotychczas. W ostatnim czasie coraz częściej pojawiają się nowe obostrzenia podróżnicze, informacje o obowiązkowej kwarantannie czy o wprowadzeniu zakazu lotów z Polski do krajów z wysokim wskaźnikiem zachorowań. O czym muszą pamiętać pasażerowie i co powinni zrobić w przypadku odwołania lotu? Oto 10 wskazówek dla planujących podróż samolotem tego lata.

O czym warto wiedzieć przed podróżą samolotem? Firma AirHelp, specjalizująca się w prawach pasażerów linii lotniczych, podzieliła się przydatnymi wskazówkami przed podróżą. 

1. Przygotuj się na kolejki na lotnisku

Na lotnisku warto stawić się 30 minut wcześniej niż zwykle. Chociaż zdjęcia pustych portów lotniczych obiegają media społecznościowe, podróżni mogą stanąć w obliczu wydłużonego czasu oczekiwania na kontrolę paszportową lub odprawę bagażową ze względu na nowe procedury bezpieczeństwa. W przypadku spóźnienia się na lot, uzyskanie odszkodowania może nie być możliwe. 

2. Spakuj swój bagaż według nowych wytycznych

Aby przejść przez kontrolę bezpieczeństwa, należy zapoznać się z zasadami dotyczącymi przewozu bagażu podręcznego. Produkty spożywcze należy przewozić w przezroczystej plastikowej torbie, oddzielonej od reszty bagażu podręcznego podczas kontroli bezpieczeństwa. 

Obecnie dozwolone jest wniesienie płynnego środku dezynfekującego na pokład, ale przed kontrolą bezpieczeństwa należy go wyjąć z torby.

3. Pamiętaj o maseczce

Mimo że noszenie maski od momentu wejścia na lotnisko do momentu dotarcia do miejsca docelowego może być niekomfortowe, należy przestrzegać tej procedury. Wszystko po to, by zapewnić bezpieczeństwo sobie, innym pasażerom oraz pracownikom lotniska i linii lotniczych. Należy też pamiętać o zachowaniu dystansu społecznego. 

4. Zapoznaj się z zasadami anulowania lotów

Jeśli nie jesteś pewien, czy twój lot się odbędzie w związku z COVID-19, nie odwołuj podróży samodzielnie, ponieważ możesz utracić prawo do zwrotu pieniędzy za zakupiony bilet. Jeśli to linia lotnicza odwoła lot, będziesz uprawniony do zwrotu środków bądź kuponu na przyszły rejs - podróżnym przysługuje wybór między tymi opcjami. 

ZOBACZ TAKŻE: Ryanair: jak odzyskać pieniądze za odwołany lot? [Poradnik]

5. Sprawdzaj wytyczne MSZ

Planując swoją podróż, weź pod uwagę wytyczne Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Może się zdarzyć, że przybywając do określonego miejsca, będziesz musiał przejść dwutygodniową kwarantannę. Niektóre linie lotnicze, będąc w pełni świadome obowiązkowej kwarantanny, wciąż oferują bilety w obie strony, pozwalające pasażerom na powrót w ciągu mniej niż 14 dni. Oznacza to, że podróżny może nie być w stanie skorzystać z biletu powrotnego, ponieważ w dniu wylotu, będzie wciąż przebywał na kwarantannie. 

6. Jeśli twój lot jest opóźniony, zapytaj o przyczynę

W przypadku problemów z lotem (jeśli wina leży po stronie linii lotniczej) pasażer może być uprawniony do odszkodowania w wysokości do 600 euro na osobę, jeśli dotrze do miejsca docelowego z co najmniej 3-godzinnym opóźnieniem. W przeciwieństwie do COVID-19, usterki techniczne czy problemy z załogą nie są uznawane za wyjątkowe okoliczności, ponieważ pozostają one pod kontrolą linii lotniczych. 

Trzeba być wytrwałym w zadawaniu pytań liniom lotniczym, ponieważ przyczyna opóźnienia uzyskana na piśmie, może przyspieszyć proces wypłaty odszkodowania. Dodatkowe dowody potwierdzające opóźnienie, na przykład zdjęcia tablicy odlotów lub komunikaty od linii lotniczej potwierdzające zakłócenie, pomogą w rozpatrzeniu roszczenia - im więcej dowodów posiadasz, tym sprawniej powinno przebiegać postępowanie odszkodowawcze. 

Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 chroni pasażerów wylatujących z Europy oraz lądujących w Europie z europejskim przewoźnikiem. 

ZOBACZ TAKŻE: Jak podróżować w dobie pandemii? 10 przykazań bezpiecznego turysty

7. W przypadku problemów z lotem, twoja rodzina też jest chroniona

Nawet jeśli bilet lotniczy twojego dziecka stanowi tylko ułamek kosztu biletu osoby dorosłej, twoje dziecko może być uprawnione do pełnej kwoty odszkodowania, jeśli wystąpią problemy z lotem. Wysokość odszkodowania  zależy od dystansu lotu i długości opóźnienia, nie od kwoty, którą zapłaciłeś za bilet. W przypadku dużych opóźnień lub odwołanych lotów, w których konieczny jest nocleg, linia lotnicza zobowiązana jest zapewnić całej twojej rodzinie bezpłatne zakwaterowanie, a także transport z lotniska i z powrotem.

8.  Nie zgadzaj się na mniej, niż przysługujące odszkodowanie

Aż 83 proc. europejskich podróżnych nie jest świadomych swoich praw, co jest często wykorzystywane przez linie lotnicze. Znajomość przysługujących praw, jak i wytrwałość w ich dochodzeniu, może skutkować otrzymaniem odszkodowania do 600 euro na osobę, zamiast voucheru o wartości 50 euro.

Jeśli linia lotnicza odrzuci Ttwój wniosek o odszkodowanie nie poddawaj się po pierwszej odmowie. Z badań AirHelp wynika, że linie lotnicze odrzucają średnio 6 z 10 prawomocnych wniosków, mając nadzieję, że zniechęcisz się do dalszej walki o odszkodowanie. Niestety, ta taktyka okazuje się skuteczna, ponieważ 59 proc. europejskich pasażerów zrezygnowało z ubiegania się o odszkodowanie po pierwszej negatywnej odpowiedzi od linii lotniczej. 

9. Poproś linie lotnicze o zapłatę za posiłki i napoje

Gdy twój lot jest opóźniony i czekasz dłużej niż dwie godziny, porozmawiaj z pracownikiem linii lotniczej i ustal, że posiłki i napoje zostaną zapewnione i opłacone.

10. Zachowaj paragony, jeśli poniesiesz dodatkowe koszty

Jeśli w wyniku problemów z lotem, jesteś zmuszony zapłacić za zakwaterowanie, dodatkowe posiłki, czy dostęp do internetu - czyli poniosłeś koszty, które nie wystąpiłyby, gdyby Twój samolot odleciał na czas - możesz ubiegać się o ich zwrot. Zgromadź w tym celu wszystkie rachunku - będą potrzebne przy wnioskowaniu. 

Źródło: Materiały prasowe