Zamknij

Odwołane loty z Polski. Tego lata utrudnienia dotknęły ponad 23 tys. pasażerów

21.09.2020 15:16
Odwołane loty z Polski. Tego lata utrudnienia dotknęły ponad 23 tys. pasażerów
fot. Shutterstock

Tego lata podróżni z Polski byli wystawieni na niezwykle częste zakłócenia w podróży, a odsetek pasażerów dotkniętych odwołanymi lotami jest drugim najwyższym wynikiem w Europie. Według najnowszych wyliczeń nawet co 45 pasażer w Polsce miał do czynienia z odwołanym lotem. Jeszcze rok temu liczba ta była niemal czterokrotnie niższa. 

Pomimo mniejszego ruchu lotniczego (w okresie od czerwca do sierpnia bieżącego roku z polskich lotnisk wystartowało ponad 30 000 mniej samolotów niż w roku ubiegłym) odwołania lotów zdarzały się z kilkakrotnie większą częstotliwością – tak wynika z analizy AirHelp, organizacji specjalizującej się w prawach pasażerów linii lotniczych.

Odwołane loty. Polska z drugim najwyższym wskaźnikiem w Europie

Warto tutaj podkreślić, że badanie opiera się na statystykach pasażerów odlatujących z krajów UE o progu powyżej 5 000 lotów i Wielkiej Brytanii w okresie od 1 czerwca do 30 sierpnia 2020 r. oraz analogicznym  okresie w 2019 roku. 

Polska, zaraz po Szwecji i Austrii, osiągnęła drugi najgorszy wynik w Europie pod względem średniej liczby pasażerów, którzy doświadczyli odwołania lotu tego lata.  Anulowanie rejsu dotyczyło przeciętnie 1 na 45 pasażerów wylatujących z Polski, podczas gdy w ubiegłym roku z tym problemem mierzył się 1 na 163 podróżników.

Pierwsze miejsce w tym niechlubnym zestawieniu zajęły ex aequo Austria  Szwecja. W obu tych państwach problemów z odwołanym lotem doświadczył co 43 pasażer. Wcześniej był to kolejno – co 113 i 147 podróżny. Podając konkretne liczby poszkodowanych pasażerów (a nie średnią), w Polsce odwołane loty dotyczyły ponad 23 tys. pasażerów, w Austrii – 144 tys., a w Szwecji – 9,3 tys. 

Magdalena Bursa-Łapińska, radca prawny w AirHelp, skomentowała: "Lato 2020 stało pod znakiem częstszych zakłóceń w ruchu lotniczym, a tysiące podróżnych ucierpiało z powodu anulowanych lotów. Niestety, to nie koniec zmagań pasażerów, ponieważ uzyskanie zwrotu środków za lot odwołany z powodu koronawirusa może być bardziej stresującym i czasochłonnym doświadczeniem niż konieczność nagłej zmiany wakacyjnych planów. Przewoźnicy powinni respektować obowiązujące prawo i uczciwie dokonywać wypłat na rzecz pasażerów. Przeciwne postępowanie może wpłynąć na pogłębienie kryzysu zaufania wobec linii lotniczych. Już przed epidemią 51 proc. pasażerów wątpiło w uczciwość linii lotniczych podczas rozpatrywania wniosków odszkodowawczych”. 

Jedną z przyczyn odwołań lotów jest Covid-19, ale pasażerowie mogą być narażeni na inne problemy, za które odpowiedzialność ponoszą bezpośrednio linie lotnicze. Zgodnie z raportem Steer z 2019 r., problemy techniczne są przyczyną 30-50 proc. odwołanych lotów.  

Airhelp

Airhelp

Odwołany lot. Jakie prawa mają pasażerowie?

Podstawowa rekompensata, o którą mogą ubiegać się pasażerowie odwołanych lotów, to zazwyczaj zwrot kosztów za zakupiony bilet lotniczy bądź alternatywny lot. Jednak ci, których lot został odwołany z powodu zaniedbań linii lotniczych, takich jak problemy techniczne lub niedobory załogi, mogą dodatkowo wnioskować o odszkodowanie w wysokości do 600 euro na osobę, oprócz zwrotu kosztów biletu. Niestety, tylko 20% pasażerów, których lot został odwołany, aplikuje po odszkodowanie pieniężne, omyłkowo przyjmując zwrot pieniędzy za bilet jako ostateczne, dostępne odszkodowanie.

Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 o ochronie praw pasażerów linii lotniczych obejmuje swoją jurysdykcją wszystkie loty odlatujące z Europy oraz te, które lądują w Europie, jeśli są obsługiwane przez europejskiego przewoźnika. Kwota należnego odszkodowania jest obliczana na podstawie długości trasy, nie ceny biletu lotniczego. Polscy pasażerowie mogą dochodzić swoich praw w ciągu roku od zdarzenia.

Źródło: Materiały prasowe