Zamknij

Rewolucyjne zmiany w cenniku PKP. Koniec tanich biletów kupowanych z wyprzedzeniem

13.07.2021 11:17
PKP Intercity
fot. Marek Bazak/East News

PKP Intercity wprowadza nowe zasady sprzedaży biletów. Ceny nie będą uzależnione od chwili zakupu (czyli im wcześniej, tym taniej), lecz w większym stopniu od popytu na dane połączenie. Wszystko po to, żeby zmniejszyć obłożenie na najpopularniejszych trasach.

PKP Intercity rezygnuje z dotychczasowego cennika i wprowadza nową, rozszerzoną ofertę z pięcioma progami cenowymi. Jak informuje przewoźnik, zmiany w sprzedaży biletów mają na celu przede wszystkim skłonienie pasażerów do tego, by wybierali najmniej popularne połączenia. 

PKP Intercity. Nowe zasady sprzedaży biletów

Wprowadzone przez PKP Intercity zmiany dotkną pociągi Express InterCity Premium (EIP), realizowane pociągami Pendolino oraz Express InterCity (EIC).  Obowiązujące do tej pory "im wcześniej, tym taniej", zostanie zastąpione zasadą "im mniej popularne połączenie, tym taniej".

Dotychczas podróżni byli przyzwyczajeni do tego, że tańsze bilety na pociąg można było kupić z dużym wyprzedzeniem. Na 30 dni przed podróżą dało się oszczędzić 30 proc. podstawowej ceny. Teraz wystarczy rezerwować miejsce w pociągu z mniejszym obłożeniem – w mniej popularnych godzinach czy terminach (np. w środku tygodnia). 

Najnowsza oferta ma pięć poziomów cenowych: Super Promo, Promo Plus, Promo 30 (bilety tańsze o 30 proc. od ceny bazowej), Promo 20 (tańsze o 20 proc.) i Promo 10 (tańsze o 10 proc.).

Dostępność poszczególnych biletów promocyjnych nie będzie już zależna od wyprzedzenia, z jakim pasażer kupi bilet, a od obłożenia danego pociągu. Przewoźnik będzie zarządzać liczbą promocyjnych biletów w poszczególnych progach cenowych w zależności od popytu, a więc np. w zależności od dnia przejazdu, relacji, klasy wagonu czy momentu zakupu. Niezmienne pozostaje to, że ceny biletów na pociągi ekspresowe na popularnych trasach między dużymi miastami zaczynają się już od 49 zł.

– Korzyścią nowej oferty jest między innymi to, że czasami wystarczy wybrać pociąg o nieco mniej popularnej godzinie, by kupić dużo tańszy bilet. Dzięki tej zmianie bilety na mniej popularne połączenia będą dłużej dostępne w promocyjnych cenach. Do tej pory, na mniej niż siedem dni do odjazdu pociągu nie obowiązywały już progi promocyjne z oferty Wcześniej. Obecnie to się zmienia – jeśli w danym pociągu nadal będzie dużo wolnych miejsc, bilety promocyjne będą mogły być wciąż dostępne –  tłumaczy Tomasz Gontarz, Członek Zarządu PKP Intercity.

Skąd pomysł na takie zmiany w cenniku PKP? Jak podano w komunikacie prasowym, w ostatnim czasie Polacy zmienili podejście do planowania wyjazdów i coraz częściej decydują się na wyjazd spontanicznie.

Źródło: PKP Intercity, Business Insider