Zamknij

Planujesz wakacje z biurem podróży? Oto 7 rzeczy, o których warto wiedzieć

Nina Czochara
03.07.2019 15:04
Rodzina na plaży
fot. Shutterstock

Wczasy z biurem podróży cieszą się coraz większą popularnością wśród Polaków. Zorganizowane wakacje wybierają szczególnie te osoby, które cenią wygodę i chcą, aby to touroperator zajął się wszelkimi formalnościami i organizacją związaną z przelotem, dojazdem z lotniska, hotelem, wyżywieniem itp. O czym warto pamiętać i na co uważać przy wyborze biura podróży i konkretnej oferty wakacyjnej? Podpowiadamy.

Z najnowszych danych Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego wynika, że do czerwca biura podróży w Polsce sprzedały blisko dwa miliony wyjazdów (ok. 1,9 mln). To prawie siedem procent więcej niż w tym samym okresie w ubiegłym roku – podaje Business Insider.  Szacuje się, że do końca roku liczba zawartych umów z biurami podróży może nawet się podwoić. Planujesz wycieczkę z biurem podróży? Oto 7 rzeczy, o których warto wiedzieć.

1. Sprawdź biuro podróży

Przed wykupieniem wycieczki w pierwszej kolejności należy sprawdzić biuro podróży. Każdego roku powstaje raport największych touroperatorów i ich sytuacji finansowej (przygotowywany przez Instytut Badania Rynku Turystycznego). Większe biuro podróży zwykle oznacza mniejsze ryzyko jego bankructwa. Nie oznacza to jednak, że należy odrzucać mniejszych touroperatorów. Należy jednak zachować większą ostrożność. 

Każde biuro możemy sprawdzić samodzielnie na stronie Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Znajdują się tam informacje dotyczące działalności biura i zabezpieczenia na wypadek upadłości. Wystarczy wpisać nazwę touroperatora i pobrać raport na jego temat — warto sprawdzić, na jaką kwotę biuro ma wykupione ubezpieczenie — to szczególnie ważne, jeśli dojdzie do bankructwa touroperatora, bo to z tej puli opłacone zostaną koszty kontynuacji naszej imprezy turystycznej albo zwrócone zostaną pieniądze za wyjazd.

Zobacz także

2. Wybierz właściwy kierunek na wakacje

Przed wyborem kierunku warto sprawdzić na stronie MSZ informacje dotyczące bezpieczeństwa w danym kraju i „ostrzeżeń dla podróżujących”. Ministerstwo Spraw Zagranicznych wyróżnia 4 poziomy bezpieczeństwa: 1. zachowaj ostrożność, 2. zachowaj szczególną ostrożność, 3. MSZ odradza podróże, które nie są konieczne i 4. MSZ odradza wszelkie podróże. Szczególnie w dwóch ostatnich przypadkach warto zastanowić się, czy dany kierunek jest dla nas odpowiedni na wakacje. 

Warto zwrócić też uwagę na klimat panujący w danym miejscu oraz pogodę. Ma to znaczenie szczególnie ze względu na temperatury czy porę deszczową występująca w konkretnych kierunkach świata. Dla przykładu miesiące letnie w Egipcie, Tunezji czy Dubaju bywają naprawdę upalne (nie jest to najlepszy czas np. na zwiedzanie). Z kolei w miesiącach zimowych w Dominikanie czy na Seszelach panuje pora deszczowa. 

Wakacje
fot. Shutterstock

3. First Minute czy Last Minute?

Założeniem obu tych ofert jest atrakcyjna cena wycieczki. Jeszcze kilka lat temu zdecydowanie większą popularnością cieszyły się oferty typu Last Minute, które pojawiały się na kilka lub kilkanaście dni przed wylotem. Wycieczek w okazyjnej cenie można szukać tak naprawdę przez cały rok – w okresie od maja (po majowym weekendzie) do połowy czerwca dużym zainteresowaniem cieszą się kierunki europejskie. Od początku roku do marca najlepiej polować na oferty wycieczek egzotycznych. Tego typu ofert jest jednak coraz mniej i szybko się rozchodzą, dlatego trzeba być naprawdę czujnym.

Polacy zdecydowanie częściej kupują obecnie wycieczki z oferty First Minute, czyli z dużym wyprzedzeniem (nawet rocznym). Takie oferty pozwalają na zaplanowanie nadchodzących wakacji nie tylko dużo wcześniej, ale też w atrakcyjnej cenie i, co więcej, z szerokiej oferty hotelowej. Biura proponujące First Minute, w zamian za wczesną rezerwację wycieczek, zapewniają wysokie rabaty oraz kilka bonusów. Bez względu na to, czy wybieramy wakacje Last Minute, czy First Minute, warto pamiętać, że przysługują nam takie same prawa (np. do reklamacji). Od standardowych ofert różni je po prostu cena — niższa i atrakcyjniejsza dla podróżujących.

Zobacz także

4. Lokalizacja, typ pokoju i opinie podróżnych

Bardzo istotna jest lokalizacja hotelu — każdy z nas ma oczywiście inne wymagania. W opisach hoteli podane są informacje dotyczące odległości od plaży, centrum miasta, lotniska czy innych atrakcji — warto zwrócić na to uwagę przed wykupieniem wycieczki. Jeśli z opisu obiektu wynika, że znajduje się on w „cichym i ustronnym rejonie”, istnieje ryzyko, że to miejsce, w którym nie ma zbyt wielu połączeń komunikacyjnych i jest dalekie od lokalnych atrakcji. Aby uniknąć rozczarowań, można sprawdzić położenie za pomocą Google Street View.

Hotel
fot. pixabay

Warto zwrócić też szczególną uwagę na typ pokoju — metraż, wyposażenie, widok (od strony ulicy, ogrodu, z widokiem na morze). Jeśli decydujemy się na pokój ekonomiczny, trzeba mieć świadomość, że pokój ten może (chociaż nie musi) znacząco odbiegać od standardów zwykłego pokoju (gorsze położenie, mniejszy metraż itp.). Bardzo pomocne przy wyborze hotelu jest sprawdzenie opinii podróżnych, którzy wykupili wcześniej wczasy w tym miejscu — najpopularniejsze serwisy recenzenckie to TripAdvisor, HolidayCheck czy Booking. 

ZOBACZ TAKŻE: Co spakować na wakacje? Poznaj listę 10 rzeczy, które warto zabrać na urlop 

5. Typ wyżywienia w hotelu

W ofercie hotelu wyróżnia się kilka rodzajów wyżywienia. Najbardziej popularna jest formuła all inclusive, czyli „wszystko w cenie”. W ramach tej oferty w cenie są darmowe śniadania, obiady, kolacje, przekąski pomiędzy posiłkami oraz (wybrane) alkohole. Warto zwrócić uwagę, że wyżywienie najczęściej nie jest dostępne 24h/dobę, ale w określonych godzinach, zwykle do 23.

Uboższą wersją all inclusive jest ta z dopiskiem „soft” lub „light”. Oznacza to, że w cenie pakietu najczęściej będą trzy posiłki dziennie oraz napoje bezalkoholowe.

Osoby, które wiedzą, że w czasie wyjazdu będą sporo zwiedzały lub bardzo zależy im na spróbowaniu lokalnych specjałów, mogą skorzystać z innych opcji niż pełen pakiet posiłków. W większości ofert istnieje możliwość zakupu jedynie śniadań lub śniadań z obiadokolacją.

6. Ubezpieczenie

Decydując się na wakacje z biurem, nie można zapominać o kwestii ubezpieczenia. Często pakiety wliczone w koszt wyjazdu (które wynoszą np. 10 tysięcy złotych) nie pozwalają na pokrycie różnych kosztów w razie niespodziewanych wypadków. Dobry zestaw powinien zawierać przede wszystkim ubezpieczenie kosztów leczenia, ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków oraz pokrycie kosztów transportu do kraju. Przy podpisywaniu umowy należy więc dokładnie sprawdzić, na jaką kwotę posiadamy polisę i w razie potrzeby rozszerzyć ją.

Przed wyruszeniem na wakacje na terenie UE warto wyrobić Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ). Dzięki niej można korzystać z publicznej służby zdrowia obcego kraju.

Zobacz także

7. Reklamacja wycieczki

Jeśli okaże się, że wakacje z biurem podróży odbiegały, od tego, co mieliśmy zapisane w umowie, mamy prawo złożyć reklamację. Można to zrobić jeszcze w trakcie trwania wakacji u przedstawiciela biura (np. rezydenta) lub po zakończeniu wakacji i powrocie do kraju — mamy na to trzy lata.

U touroperatora można zareklamować m.in. inny standard hotelu niż w umowie, inny widok z pokoju czy brak basenu. W ramach rekompensaty można domagać się obniżenia ceny oraz odszkodowania od biura podróży lub zadośćuczynienia za poniesione szkody lub krzywdy. 

Zobacz także

Źródło: businessinsider.pl, gazeta.pl

___

RadioZET.pl/NC