Zamknij

Te linie nie chcą wypłacać odszkodowań pasażerom. W czołówce Ryanair

Redakcja
06.12.2019 14:28
Samolot
fot. Shutterstock

W ankiecie zleconej przez AirHelp wzięto pod lupę kilkudziesięciu przewoźników, którzy latają na terenie Unii Europejskiej. W niechlubnym zestawieniu znalazły się linie lotnicze, które najczęściej odrzucają wnioski pasażerów o odszkodowania. W czołówce znalazł się znany w Polsce Ryanair. 

Ranking stworzyła firma AirHelp zajmująca się pomaganiem pasażerom w uzyskiwaniu odszkodowań od linii lotniczych. Średnia dla kilkudziesięciu przebadanych przewoźników wynosi aż 58 proc., co oznacza, że większość podróżnych w przypadku wystąpienia problemów z lotem musi walczyć z liniami o pieniądze, które należą się im z mocy prawa.

Te linie najczęściej odrzucają wnioski o odszkodowania

Z raportu podsumowującego badania można dowiedzieć się m.in., że Ryanair odrzuca prawie wszystkie wnioski o odszkodowania złożone bezpośrednio przez poszkodowanych pasażerów (98,4 proc.). Tym samym zajmuje szóste miejsce w tym niechlubnym zestawieniu. 

Jednak irlandzki przewoźnik nie jest liderem rankingu. Pierwsze miejsce zajmują ex aequo: Tunisair, hiszpański Vueling Airlines i włoski Ernest Airlines. W przypadku wymienionych firm odsetek odrzuconych wniosków wyniósł 99,9 procent. Dalej na liście znajdują się Bulgaria Air, Blue Air, Ryanair, Avianca, Air Baltic, Easyjet i Aeroflot.

Poniżej ranking europejskich linii lotniczych pod względem odsetka odrzuconych wniosków w okresie od 1 stycznia do 31 października 2019 roku.

AirHelp
fot. AirHelp

Polskie Linie Lotnicze LOT wyglądają w tym zestawieniu lepiej, jednak w porównaniu do ubiegłego roku niemal podwoiły liczbę odrzuconych wniosków, osiągając w 2019 roku wynik 37,8 proc. Do grona przewoźników, którzy przekroczyli granicę 50 proc.  negatywnie rozpatrzonych wniosków, dołączyły Wizz Air, Lufthansa, Norwegian i SAS.

Zobacz także

Kiedy pasażerom przysługuje prawo do odszkodowania?

Jak podaje AirHelp, we wskazanym okresie (od 1 stycznia do 31 października 2019 roku) w Polsce zakłóconych zostało ponad 36 000 rejsów. Wskutek poważnych problemów z lotem, tj. niespodziewane odwołania czy opóźnienia powyżej 3 godzin, do odszkodowania może być uprawnionych prawie 150 tysięcy pasażerów wylatujących z polskich lotnisk. Co istotne, część z nich mogła nie zdawać sobie sprawy z posiadanego prawa do rekompensaty od linii lotniczych. 

Kiedy pasażerom przysługuje prawo do odszkodowania? Na podstawie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE pasażerom zakłóconych lotów przysługuje prawo do odszkodowania. Dotyczy to lotów, które rozpoczynają się lub kończą na terenie Unii Europejskiej. O odszkodowanie można starać się m.in. gdy rejs został odwołany (na mniej niż 14 dni przed wylotem z winy przewoźnika), był opóźniony o co najmniej trzy godziny lub pasażerowi odmówiono wejścia na pokład. 

- Jeśli ktoś zetknął się z wymienionymi w unijnym Rozporządzeniu problemami i uważa, że jego wniosek został bezpodstawnie odrzucony przez przewoźnika, nie powinien rezygnować z należnych praw. Po otrzymaniu odmowy wciąż może skutecznie starać się o należne mu pieniądze. Ma zazwyczaj na to trzy lata od daty wystąpienia zdarzenia albo rok w przypadku Polski. Pasażer ma pełne prawo do uzyskania gotówki i nie musi się zgadzać na przyjęcie jakiegokolwiek jej substytutu - informuje AirHelp. 

Z raportu dowiadujemy się także, że większość pasażerów rezygnuje po nieudanych próbach walki o odszkodowanie. - Prawie 60 proc. Europejczyków przyznaje, że zrezygnowało ze starań o odszkodowanie za zakłócony lot po pierwszej odmowie ze strony przewoźnika – wskazuje Marta Koziarz z AirHelp.

Przeczytaj także:

•  Twój lot jest opóźniony? Wszystko, co warto wiedzieć o prawach pasażera

•  Ranking najbardziej opóźnionych lotnisk w Europie. Na liście jeden polski port

___

RadioZET.pl/NC