Zamknij

Wizz Air: jak odzyskać pieniądze za odwołany lot? [Poradnik]

26.10.2020 13:01
Wizz Air samolot
fot. Sutterstock

Wizz Air w związku z aktualną sytuacją pandemiczną nie tylko zawiesza część połączeń, ale też redukuje liczbę lotów z Polski. Pasażerowie, których rejsy zostały anulowane, zgłaszają się po zwrot kosztów za bilet. Jak odzyskać pieniądze za odwołany lot Wizz Aira i jakie prawa mają klienci węgierskiej linii? Odpowiadamy.   

Wizz Air już na początku pandemii został zmuszony do odwołania lotów - najpierw z powodu zamknięcia granic, a następnie wprowadzenia dużych restrykcji w podróżowaniu. Obecnie, w związku ze wzrostem zachorowań na COVID-19, klienci węgierskiego przewoźnika muszą liczyć się z powrotem problemu odwoływanych połączeń. Jak otrzymać zwrot pieniędzy za bilet? Czy możliwa jest zmiana na inną rezerwację? Krótki przewodnik dla klientów linii Wizz Air

Wizz Air: czy należy się zwrot pieniędzy za odwołany lot?

Zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej w przypadku odwołania lotu przez linie lotnicze (również z powodu pandemii) pasażerowie mają prawo wyboru między:

  • zwrotem kosztów biletu w terminie 7 dni;
  • zmianą trasy, na porównywalnych warunkach, na najszybsze, alternatywne połączenie;
  • zmianą trasy, na porównywalnych warunkach, na połączenie w późniejszym terminie dogodnym dla pasażera. 

Określa to rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 roku. Prawo jest więc jednoznaczne - pasażerom należą się zwroty pieniędzy za odwołane loty (o ile nie wybiorą dwóch innych dostępnych opcji).  

Wizz Air podaje na swojej stronie, że pasażerowie, których rezerwacje zostały odwołane, są niezwłocznie informowani o tym fakcie (mailowo oraz w aplikacji) i mogą otrzymać zwrot pełnej ceny biletów.

ZOBACZ TAKŻE: Ryanair: jak odzyskać pieniądze za odwołany lot? [Poradnik]

Wizz Air: zwrot za bilet na konto klienta WiZZ

Najszybszą opcją zwrotu kosztów za bilet lotniczy jest zwrot tych środków na indywidualne konto WIZZ. Wówczas otrzymuje się 120 proc. pierwotnej wartości rezerwacji. Środki te zostają automatycznie przesłane na konto Wizz Air i mogą zostać wykorzystane przez kolejne 24 miesiące zarówno na loty, jak i usługi taniej linii. 

Węgierski przewoźnik zachęca do wyboru właśnie tej opcji. Jest najszybsza i najmniej uciążliwa dla klientów i samego przewoźnika. Jednak wielu klientów, którzy nie planują w najbliższym czasie podróżować i chcą odzyskać pieniądze na konto bankowe, nie decydują się na tę opcję zwrotu za bilet lotniczy. 

Wizz Air: zwrot pieniędzy na konto bankowe

Pasażerowie mogą również wybrać zwrot pieniędzy na konto bankowe. W tym przypadku klientom będzie przysługiwało prawo do 100 proc. pierwotnej ceny biletu lotniczego. Pasażerowie zostaną poinformowani o krokach niezbędnych do wykonania przelewu bankowego lub przelewu na kartę kredytową w osobnej wiadomości mailowej. 

Linia Wizz Air podkreśla jednak, że ze względu na dużą liczbę zapytań w tej sprawie, realizacja tego wariantu może długo potrwać. Wielu internautów skarżyło się w sieci, że zwrot za odwołany rejs otrzymali dopiero po kilku miesiącach. 

Zobacz także

Odwołany lot Wizz Aira: możliwa zmiana na inną rezerwację

Pasażer może również zrezygnować z ubiegania się o zwrot za bilet i dokonać rezerwacji na inny lot obsługiwany przez Wizz Air. Warto tu jednak podkreślić, że lot musi odbywać się na tej samej lub porównywalnej trasie, w najwcześniejszym możliwym terminie (w zależności od dostępnych miejsc). 

Znaczenia ma tu też oczywiście fakt, czy lotnisku w danych kraju jest otwarte i czy nie obowiązuje zakaz lotów lub ograniczenia w podróży. 

Rezerwacja biletu przez pośrednika. Jak odzyskać pieniądze?

Jeżeli bilety lotnicze zostały kupione np. przez internetowe biura podróży, zwrot kosztów za odwołany lot Wizz Aira nie odbywa się tak, jak w wyżej opisanym procesie.

Węgierski przewoźnik podkreśla na swojej stronie, że nie jest w stanie powiadomić o odwołanych rejsach pasażerów, którzy nie dokonali rezerwacji bezpośrednio na stronie wizzair.com lub za pośrednictwem aplikacji mobilnej WIZZ.

Co zatem mają zrobić osoby, które nie kupiły biletu bezpośrednio u Wizz Aira? W takiej sytuacji pasażer muszą skontaktować się bezpośrednio z pośrednikiem. Co ważne, zwrot nie przysługuje w sytuacji, gdy klient dobrowolnie zrezygnował z lotu.

Koronawirus i odwołany lot Wizz Air. Czy należy się odszkodowanie? 

Czy w przypadku odwołania lotu z powodu koronawirusa przysługuje odszkodowanie? Tutaj swoje zastosowanie ma rozporządzenie EU 161/04, które jasno stanowi, że w przypadku zaistnienia okoliczności nadzwyczajnych klientom nie przysługuje rekompensata.

Zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej obecne okoliczności są "nadzwyczajne" (niezależne od linii lotniczej) w związku z czym nie można powoływać się na niektóre prawa i domagać się rekompensaty. Chodzi np. o odszkodowanie za odwołany lot w terminie krótszym niż dwa tygodnie od jego daty.

W normalnych okolicznościach, jeśli lot nie doszedłby do skutku z winy przewoźnika, pasażerowie mogliby liczyć na rekompensatę pieniężną (jej wysokość, w zależności od trasy, może wynosić od 250 do 600 euro). 

Źródło: wizzair.com