Badania dowiodły, że od rodzaju spożywanego alkoholu zależy późniejszy nastrój

16.10.2018 14:48

O tym, że spożywanie alkoholu wpływa na nasze reakcje emocjonalne, wiadomo od dawna. Okazuje się jednak, że to, jaki trunek pijemy, także ma związek z późniejszym nastrojem. Jak wpływają na niego poszczególne typy napojów wyskokowych?

alkohol fot. Pixabay

Jak wynika z badań opublikowanych na łamach pisma BMJ Jurnal i przeprowadzonych w okresie od listopada 2015 do stycznia 2016 rodzaj spożywanego trunku ma wpływ na to, jaki mamy nastrój. W badaniu udział wzięło blisko 30 tysięcy respondentów w wieku 18-34 lat z 21 krajów. Każdy z badanych w ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie konsumował wino, piwo oraz mocne alkohole.

Czy typ spożywanego alkoholu wpływa na późniejszy nastrój?

Okazało się, że emocjonalne reakcje po wypiciu różnych gatunków trunków się różnią. Stwierdzono, że mocne alkohole znacznie częściej wywołują zachowania agresywne oraz smutek, które obserwowało u siebie ponad 29 procent badanych. W przypadku wina jest to tylko 7,1 procent.

Z badań wynika, że kobiety często odczuwają po spożyciu alkoholu bardzo wiele różnych emocji, ale bardzo rzadko chodzi o agresję. Co ciekawe, częstotliwość i ilość wypijanego trunku (uzależnienie od alkoholu) również przekłada się na odczuwanie emocji. Uzależnieni znacznie częściej narażeni są na wystąpienie agresji i złości. Z kolei osoby pijące sporadycznie częściej odczuwają emocje pozytywne.

Pewność siebie po wysokich procentach

Spożywanie alkoholu wysokoprocentowego, jak wódka, rum czy gin, częściej prowadzi do wzrostu pewności siebie, siły i poczucia bycia seksownym. Wzrost pewności siebie deklarowało aż 59 procent respondentów. 45 procent i 25 procent w przypadku odpowiednio piwa i wina. Z kolei dwa ostatnie alkohole wpływają bardziej relaksująco, co przyznała ponad połowa badanych.

To ciekawe informacje, choć badanie oczywiście nie miało na celu poznania wpływu poszczególnych trunków, by wybierać te dla nas najbardziej odpowiednie. Jak twierdzą badacze, chodzi o poznanie i zrozumienie emocji odczuwanych przez konsumentów alkoholu i sprawdzenie, jak przekłada się to na uzależnienie od alkoholu.

RadioZET.pl/bmjopen/SA

Oceń