Słuchaj
Robert Karpowicz, Marcin Sońta , Aga Kołodziejska
Michał Korościel
Damian Michałowski, Ewelina Pacyna
Mateusz Ptaszyński
Hubert Radzikowski
Redakcja Radia ZET
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

Ile trzeba schudnąć, by inni to zauważyli?

25.05.2018 14:14

Nie ma nic przyjemniejszego i bardziej motywującego w odchudzaniu, niż lepsze samopoczucie i świadomość, że efekty zmiany stylu życia są widoczne dla otoczenia. Naukowcy oszacowali, ile trzeba schudnąć, by było to widoczne dla innych.

odchudzanie fot. Pixabay

Jednym z najczęstszych pytań, jakie stawiają sobie osoby walczące ze zbędnymi kilogramami, jest to, kiedy rezultaty ćwiczeń i odpowiedniej diety będą widoczne. Niestety, nic nie dzieje się od razu, więc nim dostrzeżemy pierwsze zmiany wyglądu – i zanim zauważą je inni – musi upłynąć trochę czasu. No właśnie – ale ile dokładnie? Nie ma tu jednego wzorca. Okazuje się jednak, że jest pewien wyznacznik, który pomaga oszacować „widoczność” postępów w odchudzaniu. Mówiąc dokładniej, jest to liczba kilogramów, po których zrzuceniu rezultat zaczyna być widoczny. Zajął się tym zespół badaczy z uniwersytetu w Toronto.

Ile trzeba schudnąć, by było to widać?

Wyniki badań opublikowane na łamach Social Psychology and Personality Science rzucają nowe światło na zagadnienie odchudzania.

Badania rozpoczęto od wykonania zdjęć twarzy mężczyzn i kobiet średniego wzrostu w wieku od 20 do 40 lat. Następnie cyfrowo zmieniano je, aby nadać im wizualnie kilka kilogramów. Wykonali wiele takich przeróbek, a w drugiej części pokazywali je uczestnikom badania. Ochotnicy mieli wskazać, na którym zdjęciu osoba już wydaje się grubsza.

Na tej podstawie badacze obliczyli tę „magiczną” liczbę, która sprawia, że otyłość twarzy jest widoczna — lub, odwracając myśl, jeśli się odchudzamy, kiedy efekty odchudzania stają się zauważalne. Dzieje się to wtedy, kiedy zmiana naszego BMI wynosi około 2,38 kg/m2 (dla kobiet) i 2,59 kg/m2 (dla mężczyzn).

W przeliczeniu na kilogramy u kobiet i mężczyzn przeciętnego wzrostu oznacza to odpowiednio około 6,3 oraz 8,2 kg.

Jak widać, jest to cel bardzo mierzalny, jednak trzeba pamiętać, że różne tkanki w naszym ciele mają inną masę, w związku z czym, nawet jeśli chudniemy w objętości, tracąc tłuszcz, możemy jednocześnie podnosić masę ciała (jeśli wyrabiamy mięśnie). Z tego powodu od dawna mówi się, że ważenie się nie powinno być jedynym wskaźnikiem postępów w odchudzaniu (czy próbie nabrania kilogramów).

RadioZET.pl/http://journals.sagepub.com/SA

Oceń
Tagi