Słuchaj
Robert Karpowicz, Marcin Sońta , Aga Kołodziejska
Michał Korościel
Damian Michałowski, Ewelina Pacyna
Mateusz Ptaszyński
Hubert Radzikowski
Redakcja Radia ZET
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

Anna Lewandowska i jej dekalog zdrowego odżywiania

29.06.2018 13:27

Anna Lewandowska po kilkudniowym milczeniu wróciła na Instagram z nowym zapałem. Trenerka przypomniała swoim fankom kilka żelaznych zasad zdrowego odżywiania. Znasz je wszystkie?

Anna Lewandowska fot. Instagram

Anna Lewandowska po kilku dniach przerwy od social mediów powróciła na Instagram. „Nie byłabym sobą, gdybym od czasu do czasu nie przypominała o podstawowych zasadach” – napisała przy niedawnym wpisie. Oto „dekalog” zdrowego odżywiania.

Zasady zdrowej diety według Anny Lewandowskiej

1. Jedz regularnie! Codziennie powinnaś spożywać 4-5 posiłków w odstępach co 3-4 godziny. Nigdy nie zapominaj o śniadaniu, które zjedz do 1-1,5 godziny po wstaniu z łóżka.

2. Nawadniaj się! Codziennie powinnaś pić 1,5-2 litry wody dziennie. Pamiętaj, że podczas ćwiczeń lub w upalny dzień zapotrzebowanie na wodę jest większe.

3. Różnorodność to podstawa. Niech Twoje tygodniowe menu zawiera jak najwięcej zdrowych i  różnorodnych produktów, będziesz miała wówczas pewność, że dostarczasz wszystkie składniki niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Codziennie zapewnij odpowiednią podaż białek, węglowodanów złożonych, zdrowych tłuszczy oraz błonnika.

4. Pamiętaj o warzywach i owocach. Powinny zawsze pojawić się na Twoim talerzu i stanowić połowę codziennych posiłków. Spożywaj więcej warzyw niż owoców, w proporcjach 3/4 warzyw i ¼ owoców.

5. Spożywaj pełnowartościowe białko. Wybieraj mięso ze sprawdzonych źródeł.

6. Spożywaj węglowodany złożone. Zrezygnuj ze słodyczy i produktów bogatych w cukry (węglowodany proste).

7. Nie bój się tłuszczu! Przede wszystkim wybieraj tłuszcze roślinne bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe, sterole roślinne i witaminy. Polecam również tłuszcze zwierzęce jak smalec z gęsi [A my polecamy tu artykuł o antybiotykach w mięsie].

8. Dbaj o swoje jelita! Jedz kiszonki i produkty fermentowane. Pamiętaj o przyjmowaniu probiotyków.

9. Skorzystaj z bogactwa ziół. Pozwoli Ci to ograniczyć spożycie soli i konserwantów.

10. Jedz ryby! Tłuste ryby morskie są źródłem kwasów Omega-3. Wybieraj ryby z dużych zbiorników wodnych lub hodowli ekologicznych. Jedz ryby przynajmniej 3 razy w tygodniu.

Większość komentujących zgadza się z tymi żelaznymi zasadami. Niektóre internautki zwracają uwagę, że mięso i ryby nie są dla nas odpowiedni źródłem substancji odżywczych. Trudno się z tym nie zgodzić. O tym, że zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych w rybach w ostatnich latach jest dużo niższa, niż jeszcze kilka lat temu, pisaliśmy w dziale Zdrowie. Ponadto, istnieje wiele roślinnych, znacznie zdrowszych źródeł tych kwasów (np. orzech włoski, siemię lniane, chia) – co jest ważne dla osób, które nie jedzą mięsa. Jeśli jednak nie należysz do tej grupy, sprawdź, które gatunki ryb wybrać: Które gatunki ryb są najzdrowsze? Sprawdzamy ilość kwasów omega-3!

RadioZET.pl/SA

Oceń