Uczennica dostała trójkę, bo umiała za dużo i była kreatywna

26.04.2018 14:13

Uczennica trzeciej klasy w jednej z wejherowskich szkół podstawowych dostała trójkę za wykonane zadanie, bo jej wiedza - zdaniem nauczycielki - wykraczała poza to, co miała prawo do tej pory wiedzieć.

dziewczynka dostała trójkę fot. Przemysław Kleniewski/FB

— Miałaś opowiedzieć o tym, jak dziewczynki robiły zakupy. Oprócz tego zapisujesz rozmowy swoich bohaterów — tej umiejętności jeszcze nie ćwiczyliśmy — napisała nauczycielka w komentarzu do trójki, którą wystawiła uczennicy za wykonane przez nią zadanie.

Uczennica dostała trójkę, bo umiała za dużo

Mama dziewczynki zrobiła zdjęcie zadania i wysłała je nauczycielowi i metodykowi Przemysławowi Kleniewskiemu. Ten opublikował je na Facebooku, dodając do niego obszerny komentarz. Jego zdaniem nauczycielka postawiła dziecku trójkę, bo wykonało pracę kreatywnie, a nie tak, jak ona by to sobie wyobrażała. Swoim myśleniem dziewczynka wykraczała poza schemat, a nauczycielka tego nie potrafiła docenić. Co więcej, dodaje Kleniewski, wystawienie oceny sumującej zamiast opisowej — i to w trzeciej klasie szkoły podstawowej — to „zaprzeczenie wiedzy dydaktycznej”.

Nauczycielka nie doceniła kreatywności dziecka

— Dziecko zostało skrytykowane za poprawne użycie mowy niezależnej, bo to jeszcze nie było omawiane w szkole i dziewczynka nie ma prawa tego umieć. Została wystawiona tzw. ocena sumująca (3) zamiast opisowej. Jakkolwiek ocenianie sumujące jest samo w sobie złe, to dodatkowo wprowadzanie go w 3. klasie SP to zaprzeczenie wiedzy dydaktycznej. Dziecko wykonało pracę kreatywnie, dodając do tekstu fajne zdobienia [...], które wpasowywały się w temat. Po co chwalić za kreatywność i wspomagać jej rozwój, skoro można napisać „co to ma być ” (samo brzmienie pytania nie jest chyba zresztą zbyt uprzejme)? — napisał metodyk.

Informacja wywołała zaskoczenie i oburzenie wśród internautów. Zdaniem niektórych nauczycielka w ogóle nie powinna wykonywać swojego zawodu.

— Podstawowy błąd dzisiejszego systemu nauczania: schematy. Dzieci powinny się uczyć nie tylko programu, ale też kreatywnego myślenia. A może nawet przede wszystkim. Jak można potępiać dziecko za to, że jest zdolne? Brawo dla mamy tej dziewczynki, że udostępniła taką ocenę. Uczmy dzieci, jak mają myśleć, a nie co mają myśleć — głosi jeden z komentarzy.

W obliczu dziesiątek uwag nie tylko krytykujących pracę nauczycielki, ale już atakujących i obrażających ją, Kleniewski zaczął w dyskusji z internautami bronić oceniającej przed hejtem. Dodał też w dopisku do swojego posta, że nie mówił, iż praca została oceniona nieprawidłowo pod względem merytorycznym, tylko w sposób szkodzący dziecku.

— Sprzeciwiam się natomiast ocenianiu w taki sposób, tak bardzo szkodzący uczniowi i blokujący jego samorozwój — informuje.

RadioZET.pl/SA

Oceń