Zamknij

MIT: Pierwszy samolot z napędem bez ruchomych części. Jak to działa? [WIDEO]

Redakcja
24.11.2018 17:37
MIT: Pierwszy samolot z napędem bez ruchomych części. Jak to działa? [WIDEO]
fot. YouTube

Skonstruowany przez zespół naukowców MIT samolot poruszą się dzięki "wiatrowi jonowemu". To pierwsza tego typu maszyna na świecie, której napęd nie został oparty na paliwach kopalnych, groźnych dla środowiska. Czy to przyszłość ekologicznego lotnictwa? Zobaczcie niesamowite wideo, pokazujące możliwości nowej technologii!

MIT: pierwszy samolot z ekologicznym napędem

Jest elektryczny i porusza się bez pomocy żadnych części ruchomych, takich jak śmigła czy turbiny. Zaprezentowany przez zespół badaczy MIT samolot nie potrzebuje paliw kopalnych - zasila go "wiatr jonowy". Jak to działa? Zobaczcie sami!

Maszyna waży 2,45 kg i korzysta z napędu opartego na koncepcji wymyślonej jeszcze w 1960 roku - wietrze jonowym, czyli ciągu elektroaerodynamicznym. Jak dotąd branża lotnicza traktowała go z przymrużeniem oka, jednak nowy wynalazek udowadnia, że to może być przyszłość lotnictwa nie zagrażającego środowisku. 

Zobacz także

Zobacz także

Samolot, który porusza się bez części ruchomych

Maszyna o rozpiętości skrzydeł na 5 metrów porusza się bez wydawania praktycznie żadnych odgłosów, co mocno podkreślają badacze. "Zajmujemy się rozwojem tej technologii dopiero od kilku lat, mamy więc sporo do nadrobienia. Historia konwencjonalnych napędów jest o wiele dłuższa, dlatego myślę, że jeszcze wiele przed nami. Zainspirowało mnie science-fiction a teraz widzę, ajk staje się rzeczywistością. To niesamowite" - tłumaczył Steven Barret, profesor MIT. Prace nad zaprezentowanym modelem rozpoczął jeszcze w 2009 roku.

Jakim cudem samolot jest w stanie utrzymywać się w powietrzu? Umieszczony w obudowie samolotu ster strumieniowy wykorzystuje bardzo wysokie napięcia, sięgające 40 tys. woltów, dzięki czemu generuje jony w powietrzu wokół dwóch elektrod. Powstałe pomiędzy nimi pole elektryczne powoduje przenoszenie tych jonów z mniejszej elektrody na większą. W trakcie lotu jony zderzają się z molekułami powietrza, tworząc wiatr jonowy, który popycha maszynę do przodu. Poruszające się między dwiema stacjonarnymi elektrodami jony sprawiają, że dodatkowe ruchome części nie są już potrzebne, aby samolot mógł się poruszać bez przeszkód. 

Zobacz także

Zobacz także

Zobacz także

Czy to przyszłość lotnictwa?

Twórcy wynalazku raczej nie mówią na razie o możliwościach technologii w kontekście lotów pasażerskich. Zamiast tego wskazują na potencjał napędu na wiatr jonowy przy produkcji cichych dronów nowej generacji, bezpieczniejszych dla ludzi oraz środowiska. Pierwsze testy maszyny, jakie możemy obserwować, były przeprowadzane bez żadnego dodatkowego obciążenia maszyny jakimkolwiek ładunkiem, a pomimo to nie była w stanie wznieść się wyżej, niż widać na pokazanym wideo.

W powietrzu na razie może utrzymywać się jedynie do około 12 sekund. "Do komercyjnego wykorzystywania tej technologii jeszcze daleka droga. Uważamy jednak, że napęd elektroerozyjny może być rewolucyjnym przełomem w lotach dronowych o małym zasięgu" - komentowała Priyanka Dhopade, researcher na Oxford Thermofluids Institute. 

RadioZET.pl/źródło:TechnologyReview;Nature/AG

Zobacz także

Zobacz także