29.06.2018 15:50

Niezwykłe odkrycie naukowe w Tanzanii. Polski archeolog odnalazł setki nieznanych wcześniej malowideł naskalnych w rejonie rezerwatu Swaga Swaga. Niektóre przedstawiają nawet... meteory i komety.

Meteory i komety na odkrytych malowidłach naskalnych. Najstarsze mogą mieć nawet kilkanaście tysięcy lat! fot. Maciej Grzelczyk

Polski archeolog odkrył setki nieznanych malowideł naskalnych w Tanzanii

Ważnego odkrycia dokonał na terenie rezerwatu Swaga Swaga w Tanzanii, zamieszkałego m.in. przez słonie, żyrafy i lwy. Rezerwat znajduje się w sporej odległości od najbliższego większego miasta, nie dociera tu też zbyt wiele zagranicznych wycieczek. Być może dlatego malowidła zachowały się w tak dobrej formie. Maciej Grzelczyk, archeolog z Instytutu Religioznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, znalazł całe ich skupisko. „Tylko w czasie tegorocznych badań zlokalizowałem ponad 50 miejsc, w których znajdują się dziesiątki, a czasami nawet setki malowideł w różnym wieku” – opowiadał w rozmowie z PAP-em.

Maciej Grzelczyk fot. Maciej Grzelczyk

Malowidła ciężko dostrzec goły okiem

Niektóre malowidła ciężko byłoby dostrzec gołym okiem, archeolog wykorzystał więc do badań... filtry w aparacie. Ich zastosowanie pozwoliło zobaczyć więcej szczegółów rysunkowych historii. Dzięki temu wiemy, że niektóre przedstawiają nawet... meteory i komety. „Czerwone malowidła są szczególnie urozmaicone: oprócz wizerunków zwierząt są tam również przedstawienia meteorów lub komet. Nie tylko w archeologii Afryki jest to rzadkość. Być może mamy do czynienia z wizerunkami związanymi z mitologią” – tłumaczył Grzelczyk. Czerwone malowidła to jedne z najstarszych, jakie udało się odnaleźć. Mogą mieć nawet kilkanaście tysięcy lat!

Maciej Grzelczyk fot. Maciej Grzelczyk

Do dziś przy malowidłach naskalnych odprawia się rytuały

W trakcie odprawianych do dziś rytuałów lokalna społeczność modli się np. o deszcz. Tradycyjne rytuały odprawia się przy istniejących już, czerwonych oraz białych malowidłach naskalnych – nie wykonuje się już jednak żadnych nowych. To wyraz szacunku dla przodków, którzy w ten sposób pozostawili ślad po sobie dla przyszłych pokoleń. Wiele z opowiadanych za pomocą rysowanych obrazków historii to też po prostu sceny z codziennego życia, takie jak polowanie czy wizerunki żyjących ówcześnie zwierząt. Białe, młodsze malowidła przedstawiają je często w trakcie ciąży. Zdaniem archeologa świadczy to o odprawianych przy nich rytuałach w intencji płodności. „Modlono się o to, żeby zwierzęta, na które na co dzień polowano, pomyślnie się rozmnażały i tym samym zapewniały dostatek również polującym” – sugerował Grzelczyk.

Maciej Grzelczyk fot. Maciej Grzelczyk

Archeologowie obawiali się badań na tym terenie

Okrycie wymagało od polskiego archeologa wiele odwagi. „W połowie XX w. badacze bali się zapuszczać w głąb buszu, gdzie teraz znajduje się rezerwat Swaga Swaga, ze względu na występującą tam muchę tse-tse, która zarażała śmiertelną śpiączką afrykańską. Jednak przypuszczali, że i tam mogą się znajdować malowidła. Nikt nie sądził, że będzie ich tak wiele” – podkreślał Grzelczyk, który w niedługim czasie planuje powrót do Tanzanii i kontynuację rozpoczętych badań.

Maciej Grzelczyk ze strażnikami rezerwatu Swaga Swaga fot. Maciej Grzelczyk ze strażnikami rezerwatu Swaga Swaga