01.02.2019 20:58

Jama wielkości dwóch trzecich powierzchni Manhattanu we wnętrzu lodowca Thwaites, znajdującego się na Antarktydzie Zachodniej oznacza utratę ponad 14 miliardów ton lodu. Tak szybkie tempo topnienia zaalarmowało naukowców z zespołu NASA Jet Propulsion Laboratory. Niepokojące zjawisko musiało mieć miejsce w ciągu tylko ostatnich trzech lat, ostrzegają badacze. Lodowiec uchodzi za jeden z najniebezpieczniejszych na świecie.

NASA alarmuje: Lodowiec Thwaites stracił ponad 14 miliardów ton lodu. Powstała jama wielkości niemal całego Manhattanu [ZDJĘCIA] fot. NASA Jet Propulsion Laboratory

NASA ostrzega: Z wnętrza lodowca Thwaites zniknęło ponad 14 miliardów ton lodu

Lodowiec Thwaites uchodzi za jeden z najbardziej niebezpiecznych na świecie. Rocznie wycofuje się o odległość około 800 metrów, co wpływa na przyśpieszenie wzrostu poziomu oceanów o 4%. Naukowcy jednego z zespołów NASA - Jet Propulsion Laboratory, któremu zawdzięczamy chociażby pierwsze na świecie projekty rakiet kosmicznych, właśnie odkrył w jego wnętrzu jamę wielkości około dwóch trzecich Manhattanu. Oznacza to, że z wnętrza lodowca zniknęło ponad 14 miliardów ton lodu.

Jama przyśpiesza tempo topnienia lodowca

Odkryta wyrwa we wnętrzu lodowca tylko przyśpiesza tempo jego topnienia. NASA już od dawna ostrzega, że wzrost globalnych temperatur, ocieplający prądy oceaniczne, docierające do okolic Antarktydy znacząco przyśpiesza roztapianie się skorup lodowych.

Takie zjawisko nie tylko stanowi dowód na rosnące zagrożenie, jakie niesie ze sobą globalne ocieplenie, ale również może doprowadzić do masowych powodzi w przyszłości.

nasalodowiec fot. Twitter

Choć administratorzy kanałów w mediach społecznościowych NASA zazwyczaj wykazują spore poczucie humoru, jak widać powyżej tym razem żartów sobie nie stroją. Słysząc podobne doniesienia regularnie zapominamy, że konsekwencje zmian klimatycznych, zachodzących aktualnie na naszej planecie nie wróżą dobrze przyszłości naszego gatunku i to wcale nie w odległej perspektywie przyszłych pokoleń. Coś na ten temat mogą obecnie powiedzieć już chociażby mieszkańcy Australii, gdzie tegoroczne, rekordowe temperatury sprawiają, że...owoce gotują się od środka.

RadioZET.pl/źródło:Motherboard;SputnikNews.pl/AG