NASA nie odpuszcza. Tym razem odkryli lód na biegunach Księżyca

21.08.2018 14:07

NASA nie ustaje w dalszym zgłębianiu tajemnic kosmosu. Właśnie udało im się znaleźć lód wodny na Księżycu!

NASA nie odpuszcza. Tym razem odkryli lód na biegunach Księżyca fot. NASA mat. prasowe

Odkryto lód na biegunach Księżyca

NASA już jakiś czas temu ogłaszała chęć powrotu na Księżyc. Od historycznej misji Apollo 11 minęło już prawie 50 lat, tymczasem właśnie dokonano odkrycia, które może znacznie ułatwić przyszłe plany agencji. Obecność lodu wodnego w najzimniejszych i najciemniejszych rejonach Księżyca podejrzewano już wcześniej, teraz jednak udało się jednoznacznie potwierdzić te teorie. Warunki na biegunach jedynego naturalnego satelity Ziemi sprzyjają tworzeniu się lodowych zasp za sprawą panującej tam temperatury, utrzymującej się znacznie poniżej poziomu zera stopni Celsjusza. Duże znaczenie ma także fakt, że nigdy nie docierają tam promienie słoneczne. O ile jednak na południowym biegunie większość lodu ukrywa się we wnętrzu kraterów, o tyle już na północnym zajmuje więcej powierzchni. Poniższe zdjęcie ilustruje dokładne położenie odkrytych warstw lodowych.

elphic_south_north_lunar_pole_ice fot. NASA mat. prasowe

Jak odkryto lód na Księżycu?

Odkrycia dokonano dzięki połączeniu sił centrum badawczego NASA Ames Research Center

oraz zespołu naukowców z Uniwersytetu Hawajskiego (na Hawajach mieści się kompleks jednych z najlepszych obserwatoriów astronomicznych na świecie).

Do badań wykorzystano instrument naukowy o nazwie NASA Moon Mineralogy Mapper, znajdujący się na pokładzie sondy kosmicznej Chandrayaan-1, który potrafi mierzyć długość fali światła. Dzięki temu urządzenie zwane w skrócie M3 mogło dostarczyć dane na temat tego, czy odbijającym światło podłożem jest właśnie lód. Co więcej, naukowcy sprawdzili też, w jakim stopniu cząsteczki owego lodu pochłaniają emitowane promieniowanie podczerwone, co pozwoliło określić, czy mamy do czynienia z wodą w stanie ciekłym, parą wodną, czy jednak lodem. Kiedy to ostatnie okazało się prawdą, można już było opublikować oficjalne wyniki badań.

chandrayaan-01 fot. NASA mat. prasowe/ NASA Moon Mineralogy Mapper przed wyniesieniem na orbitę, 2008'

Do czego może nam się przydać odkryty lód na Księżycu?

Naukowa nowina otwiera zupełnie nowe możliwości dla przyszłych misji załogowych na Księżycu. Lód stanowi bowiem źródło wody, dużo łatwiej dostępnej niż ta w stanie ciekłym, którą znaleziono na Księżycu już w 2009 roku. Co ciekawe, wykorzystano wtedy dokładnie ten sam aparat, co w wypadku najnowszych badań. Znaleziona warstwa lodowa może nawet stać się dobrą podstawą do prób budowy ludzkich kolonii na Księżycu — to jednak jeszcze nadal dosyć odległa wizja.

RadioZET.pl/źródło:CNET;PulsKosmosu/AG