18.02.2019 13:50

Nowy wynalazek chińskich naukowców przypomina wizję rodem z filmów science-fiction. Opracowano interfejs służący do sterowania szczurami-cyborgami za pomocą ludzkiego mózgu. Czy badacze z Państwa Środka znowu przekraczają niebezpieczne granice? Pionierski program badań ma w przyszłości umożliwić nie tylko kierowanie zwierzętami i urządzeniami elektronicznymi wyłącznie dzięki sile naszych myśli, ale i leczenie schorzeń neurologicznych.

Sterują szczurami-cyborgami za pomocą ludzkiego mózgu. Czy chińscy naukowcy znowu przekroczyli granicę? fot. Pixabay

Chińscy naukowcy tworzą pierwszy interfejs typu mózg-mózg

Naukowcy z Państwa Środka słyną już niemal z dynamicznych, ale i ryzykownych postępów, jakich dokonują na różnych polach nauki. O chińskich osiągnięciach w tym zakresie najgłośniej było m.in. przy pierwszych próbach genetycznej modyfikacji ludzkiego embrionu, które wzbudziły szeroką dyskusję na temat etyki pojęcia „designer babies”. Jednak i najnowsze doniesienia z tego kraju, tym razem dotyczące systemu sterowania zwierzętami za pomocą ludzkich myśli, budzą wiele kontrowersji. Prace nad stworzeniem pierwszego w pełni funkcjonalnego interfejsu typu mózg-mózg trwają już od kilku lat i to nie tylko w Chinach. Pierwsze urządzenia tego typu, na razie pozwalające połączyć ludzki mózg z komputerem zdolnym przetwarzać nasze myśli na konkretne komendy, zaprezentowano już w 2013 roku, podkreślając, że w przyszłości mogą kompletnie zmienić np. sposób, w jaki korzystamy z urządzeń elektronicznych, takich jak np. telewizory. W przypadku interfejsów typu mózg-mózg możliwości są jeszcze większe. Przekazując sobie wzajemnie bezpośrednio to, o czym akurat myślimy, będziemy mogli komunikować się bez pomocy jakichkolwiek urządzeń zewnętrznych, takich jak smartfony czy komputery. Aby było to jednak możliwe, konieczne jest opracowanie technologii, która pozwoli „tłumaczyć” otrzymywaną od jednej osoby informację na sygnał czytelny dla drugiej. To wyjątkowo trudne zadanie, ponieważ na obecnym etapie nauki badacze nie są jeszcze w stanie jednoznacznie określić, w jaki sposób na poziomie neuronów w ludzkim mózgu odbywa się proces tworzenia i przenoszenia naszych myśli. Zespół badaczy z Uniwersytetu w Zhejiang postanowił więc zacząć od czegoś nieco prostszego.

Szczury-cyborgi połączono z ludzkim mózgiem

Na potrzeby eksperymentu szczury-cyborgi najpierw nauczono prawidłowej interpretacji kilku rodzajów otrzymywanych sygnałów w konkretne działania. Dzięki temu naukowcy mogli łatwo sprawdzić, czy interfejs przesyła informacje z mózgu ludzkich ochotników wprost do szczurzych umysłów w czasie rzeczywistym i czy są one na tyle wyraźne, aby gryzonie mogły rozpoznać je z wcześniejszego szkolenia. Choć udostępnione nagranie z testów nie zdradza wiele, według relacji badaczy eksperyment powiódł się lepiej, niż oczekiwali. Szczury-cyborgi nie tylko bez problemu wychwytywały przesyłane im sygnały, ale i wykonywały odpowiednie zadania pod ich wpływem bez żadnych pomyłek. To duży sukces zważywszy na całkowite wyeliminowanie użycia kabli, które w ramach komunikacji bezprzewodowej zastąpiła technologia Bluetooth. Naukowcy nadal jednak podkreślają, że do przekazywania w ten sposób pełnych i rozbudowanych myśli jeszcze wciąż daleka droga. Wysyłane komunikaty to na razie głównie proste polecenia, dzięki którym ludzcy testerzy bezpiecznie i płynnie przeprowadzali szczurzych podopiecznych przez znajdujący się na miejscu labirynt.

Czy telepatia stanie się rzeczywistością?

Choć podobne eksperymenty mogą wydawać się trochę przerażające, być może uspokoi was fakt, że nie tylko naukowcy z Państwa Środka pracują nad podobną technologią. Prace nad interfejsem typu mózg-mózg prowadzą również badacze z amerykańskiego MIT (Massachusetts Institute of Technology), przy czym zamiast szczurzych ochotników do ostatnich eksperymentów zaproszono już ludzkich śmiałków. Pierwsze testy systemu BrainNet pozwoliły na połączenie ze sobą mózgów trzech osób tak, aby te mogły komunikować się wyłącznie za pomocą własnych fal mózgowych, za pośrednictwem interfejsu opartego na technice elektroencefalografii (EEG) oraz technologii przezczaszkowej stymulacji magnetycznej (TMS).

mit fot. MIT mat. prasowe/ Ilustracja demonstruje działanie systemu BrainNet

Wyrafinowana konstrukcja na razie pozwoliła jedynie na rozegranie przez uczestników badania wspólnej partyjki w grę przypominającą Tetris, jednak badacze mają nadzieję, że dzięki dalszemu rozwojowi podobnych technologii w przyszłości możliwe będzie nawet przywracanie utraconych funkcji neurologicznych u pacjentów. O ile więc czytając o podobnych badaniach trudno uniknąć uczucia niepokoju, o tyle mogą okazać się konieczne, abyśmy mogli w pełni wykorzystać siłę naszych umysłów. Telepatia może stać się rzeczywistością jeszcze w trakcie kilku kolejnych dekad!

RadioZET.pl/źródło:Nature;ScienceAlert;GeekWeek.pl/AG