Słuchaj
Robert Karpowicz, Marcin Sońta , Aga Kołodziejska
Michał Korościel
Damian Michałowski, Ewelina Pacyna
Mateusz Ptaszyński
Hubert Radzikowski
Redakcja Radia ZET
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

Facebook i Instagram walczą z antyszczepionkowcami. Ograniczą widoczność ich postów [AKTUALIZACJA]

08.03.2019 14:48

Facebook, właściciel Instagrama, postanowił wydać wojnę antyszczepionkowcom. Zasięg postów fanpage'y i grup publikujących podobne poglądy zostanie maksymalnie ograniczony, aby pomóc skończyć z rozprzestrzenianiem fałszywych informacji. Na platformie nie zobaczymy też już reklam przekonujących o szkodliwości szczepionek. Niedawno podobną decyzję ogłosił również YouTube. Znamy oficjalne stanowisko Facebook Polska w tej sprawie!

Facebook i Instagram walczą z antyszczepionkowcami. Ograniczą widoczność ich postów [AKTUALIZACJA] fot. Pixabay

Facebook zablokuje reklamy antyszczepionkowców

Tzw. antyszczepionkowcy to kolejne po „płaskoziemcach” zjawisko, które jest nie tylko szkodliwe społecznie, ale i stawia pytanie o granicę wolności osobistych poglądów. Powołujący się na wolność słowa bojownicy o uznanie prawa m.in. rodziców do nieszczepienia swoich dzieci twierdzą, że na poparcie swoich przekonań mają naukowe dowody. W praktyce badaczom łatwo jest to obalić. Niedawno opublikowano wyniki duńskich badań, w których udział wzięło ponad 600 tys. dzieci. Prowadzono je przez 11 lat – tyle jednak było konieczne, aby móc z pełną pewnością stwierdzić, że pomiędzy szczepionkami a występowaniem autyzmu u dzieci nie ma żadnego związku. Niestety, publikowanie postów zawierających pseudonaukowe „dowody” zajmuje znacznie krótszy czas. Dlatego Facebook to kolejny po należącym do Google YouTube gigant technologiczny, który wypowiedział wojnę dezinformacji. Zasięg postów na fanpage'ach oraz grupach dedykowanych ruchowi antyszczepionkowców ma zostać drastycznie ograniczony, z platformy znikną też reklamy o zbliżonej treści. 

Rozlicz PIT za darmo z Fundacją Radia ZET

virus-4030721_1280 fot. Pixabay

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ:

YouTube usuwa reklamy antyszczepionkowców

Media społecznościowe to nie tylko miejsce, w którym dzielimy się np. zdjęciami z wakacji, ale również źródło informacji. To tu szukamy interesujących nas treści, co tym bardziej przemawia za strategią, jaką zamierza przyjąć wobec antyszczepionkowców Facebook oraz YouTube. Już niedługo, nawet jeśli wpiszecie w pasek wyszukiwań na górze strony hasło „antyszczepionkowcy”, w odpowiedzi nie otrzymacie podpowiedzi stron i grup powiązanych z tematem. Takie fanpage oraz grupy zostaną też usunięte z sekcji rekomendacji dla użytkowników. Te same zasady mają również objąć należący do firmy Instagram. W lutym 2019 roku „The Guardian” opublikował materiał, w którym wykazał, że po wpisaniu w wyszukiwarkę Facebooka hasła „szczepionki” aż 8 z 12 propozycji stanowiły strony prowadzone przez antyszczepionkowców. To właśnie takie fakty skłoniły giganta do wprowadzenia zapowiadanych zmian. List otwarty w tej sprawie na ręce Marka Zuckerberga złożył też wcześniej kongresmen i członek Izby Reprezentantów Stanów Zjednoczonych Adam Schiff, który zwracał w nim uwagę na potencjalne zagrożenie dla społeczeństwa, jakie tworzą osoby przeciwne stosowaniu obowiązkowych szczepień. Unikanie korzystania ze szczepionek pomimo ryzykownych dla zdrowia konsekwencji zostało także nazwane „jednym z największych zagrożeń dla zdrowia publicznego w 2019 roku” przez Światową Organizację Zdrowia (WHO). Obecnie Facebook zamierza zresztą polegać na pomocy WHO i innych ośrodków badawczych przy weryfikacji treści dotyczących tematu szczepionek publikowanych na platformie. 

Facebook Polska potwierdza zmiany

Znamy już też oficjalne stanowisko Facebook Polska w sprawie wprowadzanych zmian. "Pracujemy nad rozwiązaniem problemu dezinformacji dotyczących szczepionek, które są rozpowszechniane na Facebooku. Dążymy do ograniczenia ich dystrybucji, zapewniając przy tym dostęp do rzetelnych informacji na ich temat. Działania rozpoczynamy od podjęcia następujących kroków:

  • Obniżymy ranking grup i stron, które rozpowszechniają błędne informacje na temat szczepień – w Aktualnościach i w funkcji Szukaj. Te grupy i strony nie będą pojawiać się w rekomendacjach, ani w podpowiedziach podczas wpisywania haseł w wyszukiwarce.
  • Gdy natrafimy na reklamy zawierające nieprawdziwe informacje o szczepionkach, odrzucimy je. Usunęliśmy także związane ze szczepionkami opcje targetowania, np. „kontrowersje dotyczące szczepionek”. W przypadku kont reklamowych, które będą wciąż naruszać nasze zasady, możemy podjąć dalsze działania, takie jak ich blokada.
  • Nie będziemy wyświetlać ani rekomendować treści zawierających nieprawdziwe informacje na temat szczepień w Instagram Explore, ani na stronach hasztagów.
  • Analizujemy możliwości udostępniania materiałów edukacyjnych na temat szczepień, osobom które zetknęły się z dezinformacją w tym temacie.

Jak to będzie działać? Globalne organizacje zajmujące się zdrowiem, takie jak Światowa Organizacja Zdrowia i amerykańskie Centra Kontroli i Prewencji Chorób, publicznie odniosły się do potwierdzonych przypadków oszust dotyczących szczepionek. Jeśli informacje o powyższych oszustwach pojawią się na Facebooku, podejmiemy stosowne działania w celu ich usunięcia. 
Na przykład, jeśli administrator grupy lub strony opublikuje nieprawdziwe informacje na temat szczepionek, usuniemy całą grupę lub stronę z rekomendacji, ograniczymy widoczność tych grup i stron w Aktualnościach i w funkcji Szukaj oraz odrzucimy reklamy zwierające nieprawdziwe informacje. W naszej ocenie użytkownicy zasługują na możliwość zapoznania się z dodatkowym kontekstem, aby mogli samodzielnie podjąć decyzję, czy czytać informacje, które widzą na Facebooku, udostępniać je lub dyskutować na ich temat. Analizujemy możliwości przekazywania użytkownikom bardziej rzetelnych informacji na temat szczepionek pochodzących od organizacji eksperckich. Zajmowałyby one najwyższe miejsca w wynikach wyszukiwania, na stronach poświęconych tej tematyce, a także w zaproszeniach do dołączenia do odpowiednich grup tematycznych. Bezpieczeństwo naszej społeczności jest dla nas kwestią priorytetową i będziemy nadal prowadzić działania na rzecz jego umacniania" - tłumaczy Piotr Czarniak z biura prasowego Facebooka.

Zagłosuj

Czy trafiliście kiedyś na treści antyszczepionkowców na Facebooku?

RadioZET.pl/źródło:TheGuardian;KomputerŚwiat;ScienceDaily/AG

WARTO WIEDZIEĆ:

Oceń