Zamknij

To już koniec wyłudzania pieniędzy przez SMS Premium. Nowe prawo będzie nas lepiej chronić

Redakcja
15.12.2018 16:22
To już koniec wyłudzania pieniędzy przez SMS Premium. Nowe prawo będzie nas lepiej chronić
fot. Shutterstock

Nowe regulacje, uwzględniające także surowe kary finansowe dla operatorów mają nas skuteczniej niż wcześniej chronić przed niechcianymi SMS Premium. Dzięki temu swoje wydatki już zawsze będziemy mieć pod kontrolą. Kiedy nowe prawo wchodzi w życie?

Niechciane SMS Premium znikają

Nowe prawo, regulujące problem z niechcianymi, kosztownymi SMS Premium obowiązuje od 12 grudnia 2018 roku. Warto poznać nowe przepisy, aby skutecznie chronić się przed niekontrolowanymi wydatkami. Zmiany w nowym prawie telekomunikacyjnym nie tylko pozwalają na całkowite zablokowanie usług Premium (także w wypadku tych bezpłatnych), ale też ustalenie progu kwotowego na wydatki dla SMS Premium na poziomie np. 35, 100 czy 200 złotych. Całkowita blokada to nowość, na którą szczególnie czekali rodzice. Do tej pory nie można było zablokować otrzymywania SMS Premium przychodzących, przez co na telefonach dzieci często lądowały np. reklamy portali erotycznych czy usług hazardowych. Automatyczna blokada zostanie też zastosowana po przekroczeniu ustalonego wcześniej progu kwotowego. Jeśli abonent sam go nie określi, zostanie on ustawiony na poziomie 35 złotych.

Zobacz także

Zobacz także

Kary dla operatorów za SMS Premium

Tym razem wygląda na to, że operatorom nie upieką się już drobne sprawy, w których abonenci nierzadko byli zmuszani do zapłacenia nawet kilkuset złotych w wyniku przypadkowej odpowiedzi na niechciane SMS Premium. Wielokrotne próby blokowania podobnych usług nie dawały żadnych efektów. Nowe prawo ma to zmienić. "Abonenci będą bardziej świadomi z jakich usług Premium korzystają i kto tę usługę świadczy. Bezpośrednio przed rozpoczęciem świadczenia usługi abonent musi wyrazić zgodę na jej świadczenie. Na fakturze umieszczane będą informacje o numerze usługi Premium i rejestrze Premium prowadzonym przez regulatora rynku - Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Dzięki tym informacjom abonent będzie mógł ustalić, do kogo kierować reklamację usługi" - poinformowano w specjalnym komunikacie Ministerstwa Cyfryzacji.

shutterstock_790043239
fot. Shutterstock

Zobacz także

Zobacz także

To abonent zdecyduje

I to nie tylko o sposobie, w jaki chce zawrzeć umowę z operatorem. Nowe narzędzia skutecznie powinny ukrócić nieuczciwe praktyki operatorów a także zakończyć historie oszustw na SMS Premium, o których informujemy was regularnie. Jak Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) będzie mógł to egzekwować? "Będzie mógł m.in. nakazać operatorowi zablokowanie dostępu do numeru Premium lub pobierania opłat za usługę, a w przypadku niezrealizowania zakazu nałożyć na operatora karę. Regulator będzie mógł również nakazać podmiotowi realizującemu usługi Premium zaprzestanie świadczenia usługi" - czytamy w dalszej części komunikatu. To sporo nowych, niespotykanych wcześniej uprawnień, które mają przynieść konsumentom znacznie większą kontrolę nad tym, jakie umowy i na jakich zasadach zawierają. "O tym, w jaki sposób umowa jest zawierana decyduje ostatecznie konsument. Abonent decyduje też, w jaki sposób chce otrzymywać od swojego dostawcy wszelkie zawiadomienia o zmianach dokonanych w umowie, regulaminie lub cenniku (na adres korespondencyjny, adres e-mail). W przypadku, gdy tego nie określi otrzyma ich treść na trwałym nośniku, w postaci odpowiadającej tej w jakiej zawarł umowę. Dzięki temu będzie mógł w każdej chwili sięgnąć do dokumentów określających warunki świadczenia usługi" - teraz skończą się tłumaczenia, że mail z informacją o dopłacie gdzieś się tajemniczo zagubił. 

RadioZET.pl/źródło:RadioGdańsk;MinisterstwoCyfryzacji/AG

Zobacz także